SÚBOR
OTÁZOK PRE ZÍSKANIE KVALIFIKÁCIE
„PILOT
PK“
1.
Ktorý z nasledujúcich tvarov má najmenší odpor:
a.)
b.) smer prúdenia
c.)
2.
Pri zdvojnásobení rýchlosti obtekania sa zvýši odpor:
a.)
dvojnásobne
b.)
štvornásobne
c.)
zostane rovnaký
3.
Čo rozumieš pod pojmom uhol nábehu:
a.) uhol medzi dráhou letu a
horizontálou
b.) uhol medzi profilom a horizontálou
c.) uhol medzi tetivou profilu
a smerom obtekania
4. Dôvod odtrhnutia prúdenia vzduchu
je:
a.)
príliš veľký uhol nábehu
b.)
príliš veľká rýchlosť obtekania
c.)
príliš malý tlak vo vnútri vrchlíka
5.
Pri sťahovaní riadiacich šnúr sa mení:
a.) profil a vztlak
b.) odpor
c.) odpor,
profil aj vztlak
6.
Akú výhodu prináša nízko položené ťažisko pre PK:
a.)
žiadnu, manévrovateľnosť sa zhoršuje
b.)
stabilnejšie letové vlastnosti
c.)
zlepšenie manévrovateľnosti
7. Na zabezpečenie vzniku
vztlaku je potrebné aby bol statický tlak vzduchu na vrchnej strane padáka:
a.)
nižší
než na spodnej strane
b.)
vyšší
než na na spodnej strane
c.)
rovnaký
ako na spodnej strane
8.
Pomenujte body 1 – 4 na rýchlostnej poláre klzáka:
9.
PK zatáča predovšetkým z dôvodu:
a.)
zmeny
veľkosti plochy PK
b.)
zmeny
v rozložení odporu na vrchlíku
c.)
zmeny
v rozložení vztlaku a odporu na vrchlíku
10.
Nakreslite schematicky uhol nábehu profilu:
11.
Pri zmenšení uhla nábehu vplyvom vonkajších podmienok má vrchlík
tendenciu:
a.)
odkloniť
sa dozadu
b.)
nakloniť
sa na stranu
c.)
predbehnúť
pilota
12.
Ktoré veličiny majú zásadný vplyv na veľkosť vztlakovej sily:
a.)
uhol
nastavenia, teplota vzduchu, rýchlosť vetra
b.)
uhol
nábehu, rýchlosť obtekania profilu, hrúbka profilu
c.)
uhol
nábehu, smer vetra, hustota vzduchu
13.
Vplyvom veľkej nadmorskej výšky bude dopredná
rýchlosť PK:
a.)
vyššia
b.)
nezmenená
c.)
nižšia
14.
Pri ráznom stiahnutí riadiacich šnúr (na 100%) dochádza u PK:
a.)
k pozvoľnej
strate doprednej rýchlosti
b.)
k pozvoľnému
nárastu doprednej rýchlosti so zvýšeným opadaním
c.)
k rýchlej
strate doprednej rýchlosti a prechodu do
pádového režimu (full stall)
15.
Odpor, ktorý vzniká na padáku vyrovnávaním rozdielu statických tlakov na
vrchnej a spodnej
starne
sa nazýva:
a.)
interferenčný
odpor
b.)
tvarový
odpor
c.)
indukovaný
odpor
16.
Ako ovplyvňuje štart vietor od chrbta:
a.)
pilot
musí rýchlejšie bežať
b.)
pilot
musí vrchlík silnejšie potiahnuť
c.)
pri
vetre od chrbta sa nesmie štartovať
17.
Na aké nebezpečenstvá musí byť pilot pripravený pri štarte v lesnom
výseku:
a.)
v lesnom
výseku sa neštartuje
b.)
turbulencie
a zmeny smeru vetra pri vylietavaní z výseku
c.)
žiadne
zvláštne nebezpečenstvo
18.
Aký sklon musí mať štartovacia plocha:
a.)
minimálne
25%
b.)
ľubovoľný
c.)
musí
byť zjavne strmšia ako je kĺzavosť padáka a nesmú sa v rozmedzí
kĺzavosti nachádzať žiadne prekážky
19.
Akú vzdialenosť môže uletieť PK s kĺzavosťou 5 v pokojnom vzduchu pri
prevýšení 500 m:
a.)
2,5
km
b.)
5
km
c.)
25
km
20.
Čo môžeš očakávať pri pristátí v závetrí nejakej prekážky:
a.)
silnú
turbulenciu
b.)
silný
vietor umocnený dýzou
c.)
pokojné
pristávacie podmienky
21.
Dôvodom odtrhnutia prúdnic vzduchu je:
a.)
príliš
veľký uhol nábehu na PK
b.)
príliš
veľká rýchlosť obtekania
c.)
príliš
malý tlak vo vnútri vrchlíku
22.
Protivietor:
a.)
v zásade
skracuje dolet padáka
b.)
v zásade
predlžuje dolet padáka
c.)
nehrá
vzhľadom k doletu žiadnu úlohu
23.
Zásadný vplyv na veľkosť vztlakovej sily má:
a.)
smer
vetra
b.)
rýchlosť
obtekania profilu a tvar profilu
c.)
teplota
vzduchu
24.
Aerodynamický odpor je:
a.)
rozdiel
rýchlosti padáka a rýchlosti protivetra
b.)
výsledný
súčet odporu vrchlíka, šnúr a pilota
c.)
rozdiel
vztlaku a doprednej rýchlosti
25.
Miesto štartu je najvhodnejšie:
a.)
z roviny
do kolmej steny
b.)
postupne
sa zvažujúci terén
c.)
z najvyššieho
bodu hrebeňa
26.
Ak prebrzdíme padák (fullstall)
vysoko nad zemou, potom musíme:
a.)
otočiť
padák proti vetru
b.)
pomaly
vypustiť brzdy
c.)
držať
brzdy čo najdlhšie dole, pokiaľ padák opäť nezíska rýchlosť
27.
Maximálna rýchlosť vetra pri ktorej môžeme štartovať:
a.)
je
5 m/s
b.)
nie
je stanovená
c.)
by
nemala prekročiť 2/3 udanej maximálnej rýchlosti padáka
28. Vztlak na krídle vzniká v dôsledku
a)
zvýšenia statického tlaku nad krídlom –
„pretlakom“ a zníženia statického tlaku pod krídlom – „podtlakom“, spôsobeným
obtekaním vzduchu okolo profilu krídla
b)
zníženia statického tlaku nad krídlom –
„podtlakom“ a zvýšením statického tlaku pod krídlom – „pretlakom“, spôsobeným
obtekaním vzduchu okolo profilu krídla
c)
zníženého statického tlaku nad krídlom -
podtlakom v dôsledku znižovania statického tlaku atmosféry s výškou
29. Pri obtekaní profilu je rozloženie
tlakov pod a nad nesymetrickým profilom nasledujúce:
30.
Uhol nábehu a je
uhol medzi vektorom nabiehajúceho nerozrušeného prúdu vzduchu a
a) tetivou profilu
b) strednou krivkou profilu
c) výslednou aerodynamickou silou
31. Uhol nábehu je znázornený na
obrázku
a) b) c)
Tetiva Stredná krivka
32. Tetiva profilu je spojnica
a) stredov kružníc vpísaných do profilu
b) aerodynamického stredu profilu a
odtokovej hrany
c) nábežnej a
odtokovej hrany
33. Štíhlosť krídla, ktorá je u
obdĺžnikového krídla definovaná ako pomer rozpätia L ku hĺbke krídla b, sa dá
pre ľubovoľný profil vyjadriť vzťahom
a)
l = L2/S
b)
l = L2/b
c)
l = b/S kde S je
plocha krídla
34.
Vyrovnávanie tlakových rozdielov, pretlaku pod a podtlaku nad krídlom, pri
kladnom uhle nábehu je správne znázornené na obrázku
a)
b)
c)
35. Čím je väčšia štíhlosť krídla l,
tým je
a) väčší indukovaný odpor
b) väčší vztlak
c) menší indukovaný odpor
36. Ohnutie konca krídla smerom nahor
alebo dole (winglet) má za účinok
a) zväčšenie vztlaku
b) zmenšenie indukovaného odporu
c) zväčšenie odporu
STAVBA
A KONŠTRUKCIA
1.
Podľa akých kritérií si vyberáš svoj padákový klzák:
a.)
podľa
výkonu
b.)
jeho
letové vlastnosti musia zodpovedať mojim schopnostiam a kvalifikácii
c.)
medzi
rôznymi typmi padákov nie je žiaden podstatný rozdiel, len cena je rozhodujúca
2.
Hmotnosť pilota s výstrojom je 100 kg, plocha PK je 25 m2.
Plošné zaťaženie bude:
a.)
5,5,
kg/m2
b.)
4
kg/m2
c.)
3
kg/m2
3.
Kto prevádza opravy na padákovom klzáku:
a.)
len
výrobca
b.)
každý
si to môže opraviť sám
c.)
PK
sa už nedá opraviť
4.
Čím stráca materiál PK najviac na svojej pevnosti:
a.)
len
vlhkosťou
b.)
UV-
žiarením
c.)
pokiaľ
na materiály nevidno žiadne poškodené miesta, nemení sa nič na jeho pevnosti
5.
Tvoj PK spadol do morskej vody, ako sa oň postaráš:
a.)
nijako,
príliš starostlivosti škodí tkanine
b.)
nechám
ho vysušiť na slnku
c.)
preplácham
ho v normálnej vode a nechám ho vyschnúť v tieni
6.
Ako opravíš poškodený ochranný oplet šnúry:
a.)
najlepšie
pomocou lepidla Herkules
b.)
neopravovať,
lebo nie je možné rozpoznať do akej miery je oslabené jadro šnúry, preto šnúru
treba vymeniť
c.)
pokiaľ
nie je poškodené jadro je možné lietať ďalej
7.
Tvoj PK lieta príliš pomaly a neustále sa dostáva do sakflugu.
Čo podnikneš:
a.)
predĺžim
predné popruhy
b.)
predĺžim
zadné popruhy
c.)
PK
musí ísť späť ku výrobcovi alebo predajcovi
8.
Ak si predĺžime predné popruhy, padák poletí:
a.)
rýchlejšie
b.)
pomalšie
c.)
rovnako
rýchlo ako predtým
9.
Aké je optimálne rozpätie plošného zaťaženia padáka
váha pilota
Plošné zaťaženie
= ––––––––––––––––-
plocha
padáka
a.)
1-2 kg/m2 b.)
2-4 kg/m2 c.)
4-6 kg/m2
10. Ak si požičiame
sedačku, ktorá má závesy o 20 cm vyššie ako naša vlastná, bod v ktorom
môžeme prebrzdiť padák sa:
a.)
posunie
o 20 cm vyššie
b.)
posunie
o 20 cm nižšie
c.)
nijako nezmení
11. Pri použití diagonálnej
konštrukcie PK – vnútorným rozvedením síl z nosných rebier do nenosných
komorových rebier sa docieli ešte podstatne:
a) väčší
počet šnúr vyviazania pričom sa zachováva maximálne možnej miere presnosť
profilu nosnej plochy PK.
b) menší
počet šnúr vyviazania pričom sa zachováva hmotnosť nosnej plochy PK
c) menší
počet šnúr vyviazania pričom sa zachováva v maximálne možnej miere presnosť
profilu nosnej plochy PK
12.
Polohu popruhov a šnúr vyviazania určujeme od nábežnej
hrany k odtokovej hrane nosnej plochy PK
a označujeme ich:
a) podľa
prvých písiem gréckej abecedy “,a“, “b“, “ c“ a “d“ riadiace
šnúry – brzdy.
b) podľa
prvých písiem abecedy “A“, “B“, “C“, “D“
a riadiace šnúry – brzdy.
c) podľa
rímskych čísel “I“, “II“, “III“, “IV“ a riadiace šnúry – brzdy.
13.
Ochranný oplet šnúry má za úlohu:
a)
chrániť
jadro nosnej šnúry proti poškodeniu, navlhnutiu a ultrafialovému žiareniu
b)
chrániť
jadro nosnej šnúry proti poškriabaniu a ultrafialovému žiareniu
c)
chrániť
jadro nosnej šnúry proti poškodeniu a ultrafialovému žiareniu
14.
Speed systém:
a)
je
kladkový
mechanizmus umiestnený na prvých popruhoch voľných koncov, ovládanie
systému je za pomoci špeciálnej hrazdy vytláčanej nohami pilota , používa sa na krátkodobé
zväčšenie uhlu nábehu nosnej plochy za účelom zníženia letovej rýchlosti
b)
je
kladkový
mechanizmus umiestnený na prvých popruhoch voľných koncov, ovládanie
systému je za pomoci špeciálnej hrazdy vytláčanej nohami pilota , používa sa na krátkodobé
zmenšenie uhlu nábehu nosnej plochy za účelom zvýšenia letovej rýchlosti
c)
je
kladkový
mechanizmus umiestnený na prvých popruhoch voľných koncov, ovládanie
systému je za pomoci špeciálnej hrazdy vytláčanej nohami pilota , používa sa na krátkodobé
zmenšenie uhlu nábehu nosnej plochy za účelom zníženia letovej rýchlosti
15. Trimovacie
zariadenie:
a)
je
umiestnené na poslednom popruhu voľných koncov a slúži na celkové
nastavenie uhlu nábehu nosnej plochy PK podľa rozhodnutia pilota – nastavovanie
sa deje manuálne na základe uváženie pilota – týmto nastavením sa nemení
zakrivenie profilu PK, ktoré spôsobuje pilot sťahovaním riadiacich šnúr – takto
si profil nosnej plochy zachováva
najlepšie hodnoty vztlaku a odporu pri zvolenom uhle nábehu
b)
je
umiestnené na prvom popruhu voľných koncov a slúži na celkové nastavenie
uhlu nábehu nosnej plochy PK podľa rozhodnutia pilota – nastavovanie sa deje
manuálne na základe uváženie pilota – týmto nastavením sa nemení zakrivenie
profilu PK, ktoré spôsobuje pilot sťahovaním riadiacich šnúr – takto si profil
nosnej plochy zachováva najlepšie
hodnoty vztlaku a odporu pri zvolenom uhle nábehu
c)
je
umiestnené na poslednom popruhu voľných koncov a slúži na celkové
nastavenie uhlu nábehu nosnej plochy PK podľa rozhodnutia pilota – nastavovanie
sa deje manuálne na základe uváženie pilota – týmto nastavením sa mení
zakrivenie profilu PK, ktoré spôsobuje pilot sťahovaním riadiacich šnúr – takto
si profil nosnej plochy zachováva
najlepšie hodnoty vztlaku a odporu pri zvolenom uhle nábehu
16.
Základné časti voľných koncov padákového klzáku sú
a) 1 – spojky pre uchytenie šnúr
2 – speed
systém PK
3 – trimovací
systém PK
4 – kladka brzdy PK
5 – rúčka brzdy PK
6 – oko popruhu pre hlavnú karabínu
postroja pilota
b) 1 – karabíny pre uchytenie šnúr
2 – trimovací
systém PK
3 – speed
systém PK
4 – rúčka brzdy PK
5 – kladka brzdy PK
6 – oko popruhu pre hlavnú karabínu
postroja pilota
c) 1 – karabíny pre uchytenie šnúr
2 – trimovací
systém PK
3 – speed
systém PK
4 – kladka brzdy PK
5 – rúčka brzdy PK
6 – oko popruhu pre hlavnú karabínu
postroja pilota
17.
Môže výstroj pilota zvýšiť jeho bezpečnosť:
a.)
nie,
dôležitá je iba voľba padáka
b.)
áno,
prilba, dobré topánky a rukavice zvyšujú bezpečnosť pri štarte
a pristávaní
c.)
áno,
doplňujúce prístroje dávajú pocit väčšieho bezpečia
18.
PK je prípustné naplno zabrzdiť:
a.)
hocikedy,
podľa vlastného uváženia
b.)
pri
lete po vetre
c.)
len
pri pristávaní cca 1 – 2 m nad zemou
19. Pri asymetrickom zaklapnutí nábežnej hrany je potrebné:
a.)
pomaly
sťahovať riadiace šnúry symetricky, smerom dole až na 100%
b.)
pribrzdiť
nezaklapnutú stranu, razantne zapumpovať riadiacou šnúrou na zaklopenej strane,
pokiaľ sa neotvorí pri prvom náprotivnom pribrzdení
c.)
razantne
zabrzdiť PK až do tzv. fullstalu
20.
Aký vplyv má silný protivietor na pristátie:
a.)
uhol
klesania bude strmší, hrozí nebezpečenstvo, že pilot nedoletí
b.)
uhol
klesania bude miernejší, hrozí nebezpečenstvo, že pilot pristávaciu plochu
preletí
c.)
nemá
výrazný vplyv na pristávací manéver
21.
Pri pristátí na ploche s veterným rukávom pristávame:
a.)
v smere
kolmom na vlajúci rukáv
b.)
v smere
od tyče ku koncu rukáva
c.)
v smere
od konca rukáva k tyči
1.
Považuješ informáciu meteorologickej stanice o rôznej sile vetra
v rozličných hladinách za dôležitú:
a.)
nie,
na štarte je vždy veterný rukáv
b.)
len
vtedy, ak plánujem prelet
c.)
áno,
lebo na štarte sa prejavuje iba lokálne prúdenie vetra
2.
V porovnaní s tlakom vzduchu na úrovni mora je tlak vzduchu:
a.)
v 1.100
m polovičný
b.)
v 5.500
m polovičný
c.)
v 5.500
m ¼
3.
Výškovú nemoc spôsobuje:
a.)
nadbytok
dusíka vo veľkých výškach
b.)
nízky
tlak vzduchu vo veľkých výškach, ktorý spôsobuje zhoršené okysličovanie krvi
c.)
veľký
chlad vo výškach
4.
Čo je to izobara:
a.)
čiara,
ktorá spája oblasti s vysokým a nízkym tlakom na meteorologickej mape
b.)
čiara,
ktorá spája miesta s rovnakou teplotou na meteorologickej mape
c.)
čiara,
ktorá spája miesta s rovnakým tlakom na meteorologickej mape
5.
Vietor vzniká pretože:
a.)
vzduch
prúdi z teplých oblastí do studených oblastí
b.)
vzduch
prúdi z oblastí s vyšším tlakom vzduchu do oblasti s nižším tlakom
vzduchu
c.)
studené
fronty dobiehajú teplé fronty
6.
Čo znamená údaj o vetre 270/5 v meteorologických správach:
a.)
západný
vietor o sile 5 m/s
b.)
západný
vietor o sile 5 km/s
c.)
východný
vietor o sile 5 km/h
7.
Môže tvar kopca (lokálne) ovplyvniť rýchlosť vetra:
a.)
áno,
môže ho zoslabiť
b.)
nie,
rýchlosť vetra pri zemi závisí len od rozdielu tlaku vzduchu
c.)
áno
a veľmi
8.
Stúpa teplý vzduch oproti studenému vzduchu:
a.)
nie,
vertikálny pohyb vzduchu nemá s teplotou nič spoločné
b.)
áno,
teplý vzduch je špecificky (vzaté na jeho objem) ľahší
c.)
nie,
studený vzduch je špecificky ľahší
9.
Čo je to rosný bod:
a.)
určitá
teplota, na ktorú sa musí ochladiť vzduch, aby sa vytvorila nasýtená vodná para
b.)
spodná
hranica mraku
c.)
určitá
teplota za skorého rána, pri ktorej sa na lúke tvorí rosa
10.
Čo sa stane so stúpajúcou vzduchovou bublinou:
a.)
rozťahuje
sa a otepľuje
b.)
sťahuje
sa a otepľuje
c.)
rozťahuje
sa a ochladzuje
11.
Kopovité oblaky sa vytvárajú:
a.)
hlavne
v rovnomerne stúpajúcom stabilnom vzduchu
b.)
pri
dostatočnej instabilite a vlhkosti vzduchu
c.)
ako
predzvesť prichádzajúcej teplej fronty
12.
Pri teplom fronte:
a.)
sa
nasúva teplý vzduch pod studený
b.)
sa
kĺže studený vzduch po teplom vzduchu
c.)
sa
kĺže teplý vzduch po studenom vzduchu
13.
Čo sú to cirrusy:
a.)
vysoké
zvrstvené oblaky
b.)
vysoko
položené ľadové oblaky, tvorené kryštálikmi ľadu
c.)
predzvesť
studenej fronty
14.
Aké sú sprievodné javy pri prechode studenej fronty:
a.)
mierny
vietor a dlhotrvajúci dážď
b.)
búrky,
silný nárazový vietor, prehánky
c.)
silný
dážď, zlá viditeľnosť, slabý vietor
15.
Pod ktorým z nasledujúcich mrakov sa dajú očakávať najväčšie turbulencie:
a.)
nimbostratus
b.)
cumulonimbus
c.)
stratocumulus
16.
Altocumulus lenticuláris
je.
a.)
hmlovitý
oblak na náveternej strane pohoria pri féne
b.)
je
šošovkovitý oblak, ktorý vzniká pri féne na záveternej strane pohoria
c.)
je
šošovkovitý oblak, ktorý vzniká pri féne na náveternej strane pohoria
17.
Medzi poveternostné vplyvy, ktoré znemožňujú let, patria:
a.)
vysoká
teplota vzduchu, zvýšená vlhkosť a tlak vzduchu
b.)
relatívne
malá vlhkosť vzduchu, slabý premenlivý vietor, vysoká oblačnosť typu Ci a Ac
c.)
silný
nárazový vietor, prechod studeného frontu, hmla
18.
Intenzita a rozsah rotorového prúdenia na záveternej strane kopca závisí
od:
a.)
vlhkosti
vzduchu
b.)
teploty
a hustoty vzduchu
c.)
sklonu
svahu a rýchlosti vetra
19.
Vznik stúpavých termických prúdov je spôsobený:
a.)
zmenou
tlaku vzduchu v rôznych oblastiach krajiny
b.)
prehriatím
určitého miesta na zemskom povrchu a následným vzostupným pohybom
prehriateho vzduchu po jeho mechanickom odpútaní
c.)
nerovnomerným
zahrievaním vzduchu nad veľkými oblasťami
20.
Vypíšte miesta, ktoré sa u nás v lete dobre prehrievajú a možno
nad nimi očakávať vznik
stúpavých
prúdov:
les,
suché zorané pole, mokré zorané pole, vodná plocha, asfaltová plocha, snehové
pole, južné
svahy,
kosodrevina, severný svah
21.
Vznik termických prúdov je spôsobený:
a.)
nerovnomerným
ohrievaním zemského povrchu
b.)
vplyvom
turbulentného prúdenia za prekážkami
c.)
odparovaním
z vodných plôch
22.
Aké charakteristické nebezpečenstvo predstavuje cumulonimbus:
a.)
v podstate
žiadne, ak máme padák s dobrými parametrami
b.)
je
tu úplne nedostatočná viditeľnosť
c.)
vytiahnutie
padáka do veľkých výšok, mráz, prudké vzdušné prúdy
23.
Vplyv na vznik svahového vzostupného prúdenia má:
a.)
rýchlosť
vetra, tvar a sklon svahu
b.)
teplota
a vlhkosť vzduchu
c.)
nadmorská
výška
24.
Troposféra
a)
je časť
atmosféry siahajúca do výšky asi 50 km a ktorá sa delí na izosféru,
kde je teplota stála a izopauzu s miernym vzostupom teploty
b)
tvorí
blokujúcu medzivrstvu, charakteristickú vlnovými procesmi s teplotným gradientom 0,2°C/100m
c)
je najnižšia
časť atmosféry, ktorá je charakteristická
poklesom teploty s výškou a výraznými
vertikálnymi pohybmi vzduchu siahajúca
do výšky 10 – 12 km.
25. Procesy, ktoré vedú k poveternostným javom ako sú
oblaky, zrážky hmly, búrky, vietor prebiehajú v
a)
stratosfére
b)
troposfére
c) stratopauze
26.
Turbulencia je
a)
odovzdávanie
tepla medzi jednotlivými
molekulami vzduchu
b)
neusporiadaný, nepravidelný, vírivý
pohyb veľkého množstva malých objemov vzduchu
c)
termicky (teplotné) podmienený viac
menej usporiadaný vertikálny pohyb jednotlivých objemov vzduchu
27.
Vlhká adiabata je
a)
krivka zobrazujúca zmenu
teploty vzduchu nenasýteného
vodnými parami s výškou, ktorej teplotný gradient
je 1° C/100m
b)
krivka zobrazujúca zmenu
teploty vzduchu nenasýteného vodnými parami s výškou, ktorej teplotný gradient je
0,6° C/100m
c)
krivka
zobrazujúca zmenu teploty vzduchu nasýteného vodnými parami s výškou, ktorej teplotný gradient je 0,6° C/100m
28.
Suchá adiabata je
a)
krivka
zobrazujúca zmenu teploty vzduchu nasýteného vodnými parami s výškou, ktorej teplotný gradient je 1° C/100m
b)
krivka
zobrazujúca zmenu teploty suchého vzduchu nenasýteného
vodnými parami s výškou, ktorej teplotný gradient
je 1° C/100m
c)
krivka
zobrazujúca zmenu teploty vzduchu nasýteného vodnými parami s výškou, ktorej teplotný gradient je 0,6° C/100m
29.
Inverzia je typ zvrstvenia
a)
kde teplota
sa s výškou nemení, teplotný gradient je 0° C/100m
b)
kde teplota
s výškou klesá
c)
kde teplota
s výškou vzrastá
30. Pri ochladzovaní vzduchu na
teplotu rosného bodu dochádza pri teplote nad bodom mrazu ku
a)
desublimácii vodných
pár
b)
kondenzácii
vodných pár
c)
dekondenzácii
vodných pár
31.
K vysoko položeným oblakom patria:
a)
Altocumulus (Ac) a Altostratus (AS)
b)
Cirrus (Ci), Cirrocumulus (Cc), Cirrostratus (Cs)
c) Cumulus (Cu), Culonimbus (Cb), stratocumulus (Sc),
Stratus (St), Nimbostratus (Ns)
32.
K nízko položeným oblakom patria:
a)
Altocumulus (Ac) a Altostratus (AS)
b)
Cirrus (Ci), Cirrocumulus (Cc), Cirrostratus (Cs)
c)
Cumulus (Cu), Culonimbus (Cb), Stratocumulus (Sc),
Stratus (St), Nimbostratus (Ns)
33.
K stredne položeným oblakom patria:
a)
Cumulus (Cu), Culonimbus (Cb), stratocumulus (Sc),
Stratus (St), nimbostratus (Ns)
b)
Altocumulus (Ac) a Altostratus (AS)
c)
Cirrus (Ci), Cirrocumulus (Cc), Cirrostratus (Cs)
34.
Na obrázku je písmenom 1 označený
a)
Nimbostratus (Ns)
b)
Cirrostratus (Cs)
c)
Culonimbus (Cb)
35.
Na poveternostných mapách sa zakresľuje smer a rýchlosť vetra:
a)
v stupňoch
odkiaľ vietor fúka , rýchlosť sa vyjadrí čiarami v strede
krúžku pričom jedna
čiarka predstavuje rýchlosť
5m/s
b)
smerovkou od
stredu krúžku kam vietor fúka, rýchlosť sa vyjadrí čiarovými vlajočkami na konci smerovky pričom jedna čiarka predstavuje rýchlosť 2,5m/s
c)
smerovkou zo
smeru vetra do stredu krúžku, rýchlosť sa vyjadrí čiarovými vlajočkami na konci smerovky pričom jedna čiarka predstavuje rýchlosť 5m/s
36.
Čo sú izobary? Čiary:
a)
ktoré
dostaneme pospájaním miest
na zemskom povrchu s
rovnakým tlakom
b)
rovnakej výšky určitej izobarickej hladiny
c)
ktoré
dostaneme pospájaním miest
s rovnakou teplotou
37. Obrázok zobrazuje
prúdenie vzduchu v medznej vrstve pri uvažovaní sily trenia na severnej
pologuli:
a) v tlakovej výši
b) vo vzdušnom víre
c) v tlakovej níži
38. Rozhranie
medzi vzduchovými hmotami, z ktorých je teplejšia aktívnejšia, nasúva sa a
pomaly odsúva studenú hmotu sa nazýva:
a)
studený
front
b)
oklúzia typu teplej
fronty
c)
teplý front
39.
Studené fronty sa tvoria ak:
a)
sa
stretávajú tri vzduchové hmoty rôznych teplôt
b)
studená vzduchová
hmota pohybujúca sa rýchlejšie ako
teplá sa vďaka svojej väčšej hustote vkliňuje pod teplý vzduch a vytláča ho dohora.
c)
teplejšia
vzduchová hmota je aktívnejšia, nasúva sa a pomaly odsúva studenú hmotu
40.
Javy ovplyvňujúce leteckú činnosť súvisiace s aktívnym studeným frontom sú
a)
nízka
oblačnosť, zhoršenie dohľadnosti
b)
občasné
prehánky, silný vietor
c)
nebezpečenstvo turbulencie,
námrazy a elektrických výbojov, silný
vietor výrazne meniaci svoj smer
41.
Ktoré charakteristické poveternostné javy sa viažu na studený front?
a)
rozsiahla
oblasť Ns s trvalými zrážkami a ustálený vietor
b)
mohutná
oblačnosť s výskytom Cb, prípadne aj
s búrkami a výrazná zmena
vetra
c)
stredná
oblačnosť, vrátane Ac - lent,
občas aj mrholenie
42.
Otepľovanie vzduchu v troposfére prebieha hlavne
kvôli:
a.)
absorbcii
dlhovlnového slnečného žiarenia
b.)
kvôli
kontaktu so slnkom zohriatym zemským povrchom (odovzdávanie tepla)
c.)
absorbciou
krátkovlnového slnečného UV - žiarenia
43.
V tlakovej níži na severnej pologuli prúdi vzduch:
a.)
proti
smeru hodinových ručičiek
b.)
v smere
hodinových ručičiek
c.)
neprúdi
1. Kde je možné štartovať s PK:
a.)
všade,
paraglidisti nie sú viazaní oficiálnymi štartoviskami
b.)
len
na prevádzkových plochách schválených
c.)
kdekoľvek,
ak sme ochotní zaplatiť vzniknuté škody
2.
Smie sa vletieť do mraku:
a.)
nie
b.)
áno,
ale iba kde sú oblaky malé
c.)
áno,
ale iba s vysielačkou a záchranným padákom
3.
Letíš na svojom padáku a oproti tebe letí rogalo. Ako sa vyhnete:
a.) obaja sa vyhneme doprava
b.) rogalo je rýchlejšie, a preto sa
musí vyhnúť doprava
c.) opatrnejší sa vyhne
4.
Letíš na svojom padáku a oproti tebe letí balón. Ako sa vyhnete:
a.)
obaja
sa vyhneme doprava
b.)
padák
je povinný vyhnúť sa balónu
c.)
opatrnejší
sa vyhne
5. Je pilot, ktorý mal prednosť,
oslobodený od zodpovednosti za zrážku, ak mohol urobiť niečo preto, aby jej
zabránil:
a.)
samozrejme,
prednosť je prednosť
b.)
len
vtedy, ak nezmení svoj smer a rýchlosť
c.)
nie
6.
Aká je minimálna výška pri prelietavaní nad husto zastavanou oblasťou
a zhromaždením ľudí:
a.)
táto
výška závisí od počasia
b.)
50
m
c.)
150
m
7.
Pilot je povinný mať pri sebe základné dokument potrebné k lietaniu:
a.)
pri
každom lete
b.)
len
na prelete
c.)
len
pri lietaní v zahraničí
8. Ak v stúpavom prúde nižšie
letiaci PK stúpa rýchlejšie ako PK letiaci nad ním:
a.)
vyššie
letiaci PK uvoľní priestor nižšie letiacemu rýchlejšie stúpajúcemu klzáku
b.)
nižšie
letiaci klzák musí opustiť stúpavý prúd
c.)
oba
PK musia opustiť stúpavý prúd
9.
Je možné lietať v priestore CTR:
a.)
áno,
pokiaľ máme vysielačku a sme v spojení s vežou
b.)
nie
c.)
áno,
pokiaľ sme sa prd lietaním ohlásili príslušnému RLP
10.
Je možné podletieť priestor TMA:
a.)
nie,
začína totiž od zeme
b.)
áno,
začína až vo výške 1.000 m nad zemou
c.)
áno,
začína vo výške 300 m nad zemou
11.
Piloti letiaci vo voľnom priestranstve proti sebe sa vyhnú:
a.)
doľava
b.)
doprava
c.)
ľubovoľne
12.
Ak letia dva padáky v rôznych výškových hladinách, prednosť má:
a.)
horný
pilot
b.)
spodný
pilot
c.)
pilot
rýchlejšieho padáka
13.
Pri krížení dráhy dvoch padákov má prednosť:
a.)
pilot
rýchlejšieho padáka
b.)
pilot
letiaci zľava
c.)
pilot
letiaci sprava
14.
Smer krúženia v termike sa prevádza:
a.)
ľubovoľným
smerom
b.)
v smere
hodinových ručičiek
c.)
podľa
prvého pilota krúžiaceho v stúpavom prúde
15.
Ak letia dvaja piloti pozdĺž svahu oproti sebe, musí uhnúť ten pilot, ktorý má:
a.)
po
ľavej ruke voľno
b.)
po
pravej ruke voľno
c.)
väčšiu
rýchlosť
16.
Štartovať môžeme:
a.)
len
cez deň za dobrej viditeľnosti
b.)
aj
v noci, pokiaľ je osvetlená štartovacia a pristávacia plocha
c.)
pokiaľ
viditeľnosť neklesne pod 2 km
17.
Ktoré základné dokumenty musí mať pri sebe pilot PK keď ide lietať:
18.
Minimálny odstup padákov od seba vo vzduchu je:
a.)
30
m za sebou, 50 m nad a vedľa seba
b.)
50
m za sebou, 30 m nad a vedľa seba
c.)
50m
všetkými smermi
19.
Predletová prehliadka sa robí:
a.)
pred
každým štartom
b.)
raz
za mesiac
c.)
po
každých 10 letoch
20.
Povinná výbava pilota:
21.
Dôvodom k okamžitému prerušeniu štartu je:
a.)
nenaplnenie
niektorej z krajných komôr vrchlíka
b.)
sila
vetra 5 m/s
c.)
šnúra
prehodená cez vrchlík
22.
Päťbodová kontrola pred štartom:
23.
Pred vykonaním zatáčky je potrebné:
a)
dobre
skontrolovať vrchlík
b)
skontrolovať
predovšetkým terén pod sebou
c)
skontrolovať
voľnosť priestoru, do ktorého sa chystám zatočiť
24.
Prevádzková plocha LŠZ
a) je
prevádzková plocha určená pre lety
b) je
vyčlenená plocha určená pre cvičné lety LŠZ
c) je
prevádzková plocha určená pre lety LŠZ
25.
Poriadok prevádzkovej plochy
a) je
doklad, ktorý stanovuje základné údaje prevádzkovej plochy, jej vybavenie
a pravidlá pre letovú prevádzku
b) je
dokument, ktorý stanovuje základné charakteristické údaje prevádzkovej plochy
pre LŠZ, ich vybavenie a pravidlá pre premávku
c) je
dokument, ktorý oprávňuje na základné využívanie prevádzkovej plochy pre LŠZ a
ich vybavenie prístrojmi pre riadenie
letovej prevádzky
26.
TMA
a) taký
malý amatér
b) koncová
riadená oblasť
c) koncovka
riadenia akcelerátora
27.
CTR
a) riadenie
letiska
b) povolenie
c) riadený
okrsok letiska
28.
VFR
a) pravidlá
letu pre let za horizont zeme
b) veľmi
fľakatý radiátor
c) pravidlá
letu pre let za viditeľnosti zeme
29.
IFR
a) pravidlá
letu pre let podľa rádiomajákov
b) pravidlá
letu pre let podľa informácií
c) pravidlá
letu pre let podľa prístrojov
30.
ZK
a) zavesený
klzák
b) závesný
klzák
c) základný
kameň
31.
PK
a) padákový
klzák
b) parný
kotol
c) planý
koreň
32.
MZK
a) motorizovaný
zastaralý klzák
b) motorovo
zabezpečený klzák
c) motorový
závesný klzák
33.
MPK
a) motorový
padákový klzák
b) motorový
parný kotol
c) malý
padákový klzák
34.
Lietať na LŠZ nad územím Slovenskej republiky je povolené
a) pri
letoch vo výškach väčších ako 150 m nad morom len s použitím záložného
padáku, výškomeru a kompasu
b) pri
letoch vo výškach väčších ako 150 m nad zemou len s použitím
vystreľovacieho záložného padáku a dvojitého výškomeru
c) pri
letoch vo výškach väčších ako 150 m nad zemou len s použitím záložného
padáku a výškomeru
35.
Ktorý výrok je správny: V priebehu
letu na LŠZ je zakázané
a) lietať
ponad diaľnice , cesty pre motorové vozidlá, cesty I. až III. triedy
a železničné trate, v menších výškach ako 50 m nad ich úrovňou
b) lietať
ponad diaľnice , cesty pre motorové vozidlá, cesty I. až III. triedy
a železničné trate, v menších výškach ako 100 m nad ich úrovňou
c) lietať
ponad diaľnice , cesty pre motorové vozidlá, cesty I. až III. triedy
a železničné trate, v menších výškach ako 150 m nad ich úrovňou
36.
Pilot LŠZ je povinný najmä
a) zhodnotiť
a vziať do úvahy poveternostnú situáciu pred letom a počas letu, včas
zisťovať nebezpečné poveternostné javy, pri vzniknutej zložitej situácii za
letu sa správne a včas rozhodovať
b) zhodnotiť
a vziať do úvahy poveternostnú situáciu pred letom a včas zisťovať
bezpečné poveternostné podmienky, pri vzniknutej zložitej situácii za letu sa
pokúsiť včas bezpečne pristáť
c) zhodnotiť
a vziať na palubu iba posádku ktorá vie zhodnotiť poveternostnú situáciu
pred letom a počas letu, včas zisťovať nebezpečné poveternostné podmienky,
pri vzniknutej zložitej pilotáži sa za letu správne rozhodnúť bezpečne pristáť
37.
Pilot LŠZ je povinný najmä
a) mať
u seba platný preukaz letovej spôsobilosti LŠZ a platný preukaz
pilota na zodpovedajúci druh LŠZ. Tieto doklady je povinný na vyžiadanie
predložiť kontrolnému orgánu LAA SR, LÚ SR a orgánom polície. Pokiaľ tieto
orgány zistia, že pilot LŠZ nedodržuje stanovené podmienky, sú oprávnené
odobrať mu pilotný preukaz, preukaz letovej spôsobilosti LŠZ a odovzdať ho
orgánu, ktorý ho vystavil
b) mať
u seba platnú identifikačnú kartu občana a platný preukaz pilota na
zodpovedajúci druh LŠZ. Tieto doklady je povinný mať vždy pri sebe na
vyžiadanie predložiť kontrolnému orgánu LAA SR, LÚ SR alebo iným kontrolným
orgánom. Pokiaľ tieto orgány zistia, že pilot LŠZ je pod vplyvom alkoholu a nedodržuje stanovené podmienky, sú
oprávnené odobrať mu pilotný preukaz, preukaz letovej spôsobilosti LŠZ
a odovzdať ho orgánom v trestnom konaní
c) mať
u seba platný preukaz LŠZ a platný preukaz pilota, zdravotné
osvedčenie II triedy. Tieto doklady je povinný na vyžiadanie predložiť
kontrolnému orgánu LAA SR, LÚ SR a orgánu polície. Pokiaľ tieto orgány
zistia, že pilot LŠZ nedodržuje stanovené podmienky, sú oprávnené odobrať mu
pilotný preukaz, preukaz letovej spôsobilosti LŠZ a odovzdať ho orgánu,
ktorý ho vydal
38.
LŠZ pri pristávaní má prednosť pred ostatnými činnosťami v tej dobe na
zemi
a) Ak
sa približujú dve, alebo trij LŠZ k jednej
pristávacej ploche, aby na nej pristáli, musí pilot najvyššie letiaceho LŠZ dať
prednosť LŠZ letiacemu nanižšie
b) Ak
sa približujú dve, alebo viacej LŠZ k jednej pristávacej ploche, aby na
nej pristáli, musí pilot vyššie letiaceho LŠZ dať prednosť LŠZ letiacemu nižšie
c) Ak
sa približujú dve, alebo viacej LŠZ k jednej pristávacej ploche, aby na
nej pristáli, musí pilot pomalšieho letiaceho LŠZ dať prednosť LŠZ letiacemu
vyššie a rýchlejšie
39.
Prelety môžu byť prevádzané
a) za
podmienok stanovených všeobecnými prepismi o preletoch a iba za
podmienok VFR
b) za podmienok stanovených všeobecnými prepismi
o riadení a využívaní letového priestoru SR za podmienok IFR
c) za
podmienok stanovených všeobecnými prepismi o riadení a využívaní
letového priestoru SR za podmienok VFR
40.
Pilot LŠZ, proti ktorému zakročuje
inšpekčné či vojenské lietadlo, je povinný
a) okamžite
pristáť
b) okamžite
pristáť na vhodnej ploche
c) okamžite
pristáť a predložiť doklady
41.
Akú nadmorskú výšku má horná hranica vzdušného priestoru triedy G?
a) počas
sobôt a dní pracovného pokoja, s výnimkou TMA a letových ciest
do výšky 2600 m, cez pracovné dni do 2450 m
b) počas
celého týždňa, s výnimkou TMA a letových ciest do výšky 2450 m.
V teréne prevyšujúcom 6500 fl ( 2000 m ) MSA sa
vzdušný priestor triedy G zvyšuje až do FL 105. Kde je prevodová výška
nižšia ako 3050 m ( 10 000 ft ) AMSL, použije sa
namiesto nej letová hladina FL 100
c) počas
sobôt a dní pracovného pokoja, s výnimkou CTR a letových ciest
sa horná hranica vzdušného priestoru triedy G zvyšuje do úrovne vzdušného
priestoru C. V teréne prevyšujúcom 2000 m MSA sa vzdušný priestor triedy G
zvyšuje až do FL 150. Kde je prevodová výška nižšia ako 10 000 ft MSL,
použije sa namiesto nej letová hladina FL 103
42. Popíšte pristátie do vody:
a.)
vyhodím
záložný padák, ktorý ma udrží na hladine
b.)
30
m nad hladinou sa odopnem z popruhov a po dotyku s hladinou
plávam preč, aby som sa nezamotal do šnúr
c.)
pristanem
na najbližší čln
43. Nesprávne miesto štartu je:
a.)
z miesta
postupne sa zvažujúceho
b.)
za
prekážkou
c.)
proti
vetru
44.
Dôvody prerušenia štartu:
a.)
nenaplnenie
niektorej z krajných komôr
b.)
sila
vetra väčšia ako 2 m/s
c.)
nenaplnenie
vrchlíka a jeho deformácia
45.
Ak má vrchlík tendenciu vliecť pilota po zemi, je
najlepšie:
a.)
zavesiť
sa celou váhou do popruhov
b.)
prudko
stiahnuť jeden zo zadných popruhov
c.)
vrchlík
pribrzdiť
46.
Najvhodnejšie miesto pri pristátí do hustého lesa je:
a.)
medzi
stromy
b.)
na
vrcholku stromu
c.)
na
lesný chodník
47.
Aký zmysel má rozpočet na pristátie:
a.)
slúži
inštruktorovi na šikanovanie žiakov
b.)
má
zmysel iba pri výkonných padákoch
c.)
umožní
pilotovi bezpečne pristáť na zvolenej ploche
48.
Ako prevedieš priblíženie na pristátie, keď prilietaš na pristátie nižšie ako
inokedy:
a.)
lietam
360-ky nad miestom pristátia
b.)
letím
a prevediem skracovaciu zatáčku
c.)
neprevediem
skracovanie ani predlžovanie, ale letím priamo na pristátie
49.
Čo kontroluješ bezprostredne pred štartom:
a.)
smer
a silu vetra
b.)
či
som na svahu nič nezabudol
c.)
prevediem
5-bodovú kontrolu
50. Ako posudzuješ riziko pristátia do vody:
a.)
smiešne,
ja viem plávať
b.)
nebezpečenstvo
zamotania sa do šnúr a vrchlíka
c.)
len
dobrí plavci majú šancu na prežitie
ZÁKLADY
ZEMEPISU A NAVIGÁCIE
1.
Juhozápadný vietor fúka:
a.)
od
juhu na západ
b.)
od
juhozápadu
c.)
na
juhozápad
2.
Koľko km/h je rýchlosť 5 m/s:
3.
Slovné vyjadrenie svetovej strany „severovýchod“ znamená smer
a) 045°
b) 315°
c) 090°
4.
Slovné vyjadrenie svetovej strany „západ“ znamená smer
a) 290°
b) 270°
c) 090°
5.
Označenie SW znamená smer
a) 045°
b) 225°
c) 135°
6.
Označenie S znamená smer
a) 180°
b) 090°
c) 360°
7.
Označenie NE znamená smer
a) 135°
b) 045°
c) 315°
8. Označenie N znamená smer
a) 090°
b) 270°
c) 360°
9. Označenie NW znamená smer
a) 135°
b) 045°
c) 315°
10.
Merítko mapy 1 : 500 000 znamená, že
a) 1 cm
na mape odpovedá 5 000 cm v skutočnosti
b) 1 cm
na mape odpovedá 5 000 m v skutočnosti
c) 5 cm
na mape odpovedá 1 km v skutočnosti
11.
Merítko mapy 1 : 200 000 znamená, že
a) 1 cm
na mape odpovedá 2 000 cm v skutočnosti
b) 2 cm
na mape odpovedá 1 km v skutočnosti
c) 1 cm
na mape odpovedá 2 000 m v skutočnosti
12.
Merítko mapy 1 : 100 000 znamená, že
a) 1 cm
na mape odpovedá 1 000 cm v skutočnosti
b) 1 cm
na mape odpovedá 100 km v skutočnosti
c) 1 cm
na mape odpovedá 1 000 m v skutočnosti
13.
Merítko mapy 1 : 200 000 znamená, že
a) 1 cm
na mape odpovedá 2 000 cm v skutočnosti
b) 1 cm
na mape odpovedá 2 km v skutočnosti
c) 1 cm
na mape odpovedá 200 m v skutočnosti
14.
Vietor je :
a)
rýchlosť
vzduchu voči lietadlu
b)
premiestňovanie
vzduchu v horizontálnom smere a udáva sa silou prúdenia vzduchu
c)
premiestňovanie
vzduchu v horizontálnom smere a udáva sa smerom a rýchlosťou
1.
Krvácanie s tepny ošetríme:
a.)
priložením
krycieho obväzu
b.)
zaškrtením
alebo tlakovým obväzom
c.)
zaškrtením
alebo tlakovým obväzom pod miestom poranenia
2.
Číslami označte, v akom poradí by ste ošetrili nasledujúce poranenia:
....zlomenina
končatiny ....tržná rana ....krvácanie z tepny ....zástava dýchania
3.
Pri procese oživovania vykonávame masáž srdca - frekvencoiu:
a.)
30
stlačení hrudníka za jednu minútu
b.)
80
až 100 stlačení hrudníka za jednu minútu
c.)
6
až 7 stlačení hrudníka za jednu minútu
4.
Vymenujte tzv. 5 T pri poskytovaní prvej pomoci:
5.
Pri zranení chrbtice:
a.)
podáš
utišujúce prostriedky
b.)
uložíš
postihnutého do stabilizovanej polohy
c.)
s postihnutým
nehýbeš, stabilizuješ ho v danej polohe a zaistíš lekára
6.
Pri kontakte so službou prvej pomoci štandardne uvádzame:
a)
svoje meno,
lokalitu úrazu, čas
úrazu. Podľa možnosti podáme
informácie o druhu
a rozsahu úrazu. Zodpovedáme na ďalšie
prípadné otázky dispečingu služby prvej pomoci
b)
meno
zraneného, čas úrazu, spôsob úrazu. Podľa možnosti
podáme informácie o zdravotnom stave zraneného, zdravotnej
poisťovni v ktorej je poistený. Zodpovedáme na ďalšie
prípadné otázky dispečingu služby prvej pomoci
c)
svoje meno, meno zraneného, miesto úrazu,
polohu zraneného. Podľa možnosti podáme
informácie o jeho
zdravotnom stave a rozsahu poranenia. Zodpovedáme na ďalšie
prípadné otázky dispečera služby prvej pomoci
7.
Starostlivosť o raneného
zabezpečujeme kontinuálne
a)
až do príchodu
polície a hasičov
b)
až do príchodu
zdravotníckej pomoci
c)
až do príchodu
akejkoľvek pomoci
8.
Ak sú dvaja záchrancovia pri vykonávaní oživovacieho procesu, je pomer stlačení
srdca a vdychov
a) 5 : 1
b)
30
: 2
c)
5 : 2
9.
Ak je záchranca pri vykonávaní oživovacieho procesu sám je pomer stlačení srdca
a vdychov
a)
5 : 1
b)
10
: 3
c)
30
: 2
10.
Vniknutie vzduchu do pleurálnej dutiny
(priestoru medzi hrudným košom a pľúcami )
sa nazýva
a)
korekcia
b)
infekcia
c)
pneumotorax
11.
Pneumotorax
označuje
a)
vniknutie vzduchu
do pleurálnej dutiny,
kedy tlak v tejto
dutine sa vyrovná,
alebo je vyšší
s atmosferickým tlakom
a dochádza ku
kolapsu príslušnej časti pľúc
- tj.
obmedzenej výmene dýchacích
plynov
b)
vniknutie vzduchu
do hrudníkovej dutiny,
kedy tlak v tejto
dutine sa postupne vyrovnáva s atmosferickým tlakom
a dochádza k preplneniu príslušnej časti
pľúc vzduchom z vonku
c)
vniknutie cudzieho
predmetu do hrudníkovej
dutiny, kedy prenosom infekcie v tejto dutine vzniká
zápal a postupne sa vyrovnáva tlak v pleurálnej
dutine pričom dochádza k preplneniu
príslušnej časti pľúc vzduchom z vonku
12.
Príznaky Pneumotoraxu
a) mierna bolesť
na ľavej strane
hrudníka s vyžarovaním do
pravej strany hrudníka, alebo
krku, dráždivý kašeľ, dýchavica, vykašlávanie krvi, bezvedomie.
b) ostrá bolesť
na postihnutej časti
hrudníka s vyžarovaním do
druhej strany hrudníka,
alebo krku, dráždivý kašeľ,
dýchavica, vykašlávanie krvi.
c) ostrá bolesť
hrudníka s prenikajúca
vyžarovaním do druhej
strany hrudníka, krku, ramien, suchý kašeľ,
dýchavica, vykašlávanie krvi.
13.
Prvá pomoc pri pneumotoraxe
a) pri vonkajšom
pneumotoraxe je potrebné ošetriť
ranu, podľa možnosti
prekryť sterilnou rúškou a
privolať lekársku. pomoc, prípadne
transportovať pacienta do
nemocnice
b) pri vonkajšom
pneumotoraxe je potrebné okamžite poskytnúť dýchanie z úst do
nosa, podľa možnosti
prekryť ústa poraneného
sterilnou rúškou,
dýchanie z úst do nosa poskytovať minimálne 35 – 40 min, počkať na
lekársku záchrannú službu
c) pri vonkajšom
pneumotoraxe je potrebné ošetriť
ranu, podľa možnosti
prekryť sterilnou rúškou, podávať
zranenému dostatok tekutín, po stabilizácii stavu umiestniť zraneného na lôžko
14.
Nepriama masáž srdca sa používa v prípade
a) zastavenia dýchania
b)
poranenia
hrudného koša
c)
zástave
činnosti srdca
15.
Zlomeniny delíme
a) zatvorené - nie
je porušená kosť
otvorené - je
porušená celistvosť kože,
vzniká rana - riziko infekcie
b)
zatvorené -
nie je
porušená celistvosť kože
otvorené - je
porušená celistvosť kože, vzniká rana - riziko
infekcie
c)
zatvorené -
nie je
porušená celistvosť kože
otvorené - je
porušená kosť po celom jej priemere, vzniká tržná rana
16.
Všetci ranení s podozrením na
zlomeninu chrbtice
a)
majú byť
počas transportu pevne pripevnení
k nosidlám
b)
majú biť čo
najrýchlejšie transportovaný k odbornému lekárskemu ošetreniu
c)
musia zostať do
príchodu lekára v pôvodnej polohe, nesmie sa s nimi hýbať, pre prípad
možného poškodenia miechy
17. Základný postup pri
znehybnenie končatín
a)
spevníme najbližší
kĺb nad zlomeninou
b)
fixujeme zlomenú
kosť v mieste jej lomu
c)
spevníme najbližší
kĺb nad a pod zlomeninou
18.
Zastavenie krvácania z tepien
a)
stlačenie tepny
v tlakovom bode -
stlačenie tepny tupým predmetom voči kosti
/ medzi ranou a kĺbom nad ranou /
b)
stlačenie žily
v tlakovom bode – stlačenie žily prstami voči kosti / medzi ranou
a srdcom /
c)
stlačenie tepny
v tlakovom bode -
stlačenie tepny prstami
voči kosti / medzi
ranou a srdcom /
19.
Vnútorné krvácanie
a)
nie je
viditeľné, krv uniká
do telových dutín /hrudná, brušná/
b)
je veľmi dobre
viditeľné, krv uniká voľne do dutín
c)
nie je viditeľné,
ale dá sa dobre spozorovať, pod pokožkou, ktorá má červenú farbu
20.
Najčastejšie príčiny vnútorného krvácania
a)
pád na
brucho a hrudník. Vzniká poranením
pľúc a močového mechúra, a
niektorých veľkých kostí.
b)
pád zo schodov,
kopnutie, úder do chrbta,
holennej kosti. Vzniká poranením
žalúdka, slinivky, mechúra,
bránice pľúc, srdca a
niektorých žíl. Býva
často príčinou opuchlín
c)
pád z výšky,
kopnutie, úder do brucha,
hrudníka. Vzniká poranením
pečene, sleziny, obličiek,
močového mechúra, pľúc,
srdca a niektorých
ciev. Býva často
smrteľné
21.
Príznaky vnútorného krvácania
a)
rýchle vykrvácanie,
zrýchlenie a potom strata
reakcií, strata orientácie.
Koža mení farbu
na šedofialovú
b)
rýchle vyblednutie očných zreničiek, zrýchlenie
a potom strata tepu,
strata vedomia. Koža
mení farbu na
popolavú
c)
rýchle zblednutie,
zrýchlenie a potom strata
pulzu, strata vedomia.
Koža mení farbu
na popolavo šedú
22. V prípade ak si
nevieme rady pri zranenom
s poranením chrbtice
a)
držíme sa zásady
stabilizácie poraneného pomocou autotransfúznej
polohy so zraneným, komunikujeme, niekedy
len utíšenie bolesti bez manipulácie s pacientom je viac ako
neposkytnutie pomoci
b)
držíme sa zásady
nehýbať so zraneným, niekedy len
privolanie odbornej lekárskej pomoci bez manipulácie s pacientom je viac
ako neodborné poskytnutie pomoci
c)
držíme sa zásady
nechať zraneného na mieste úrazu,
nehýbať s končatinami, niekedy len
privolanie pomoci je viac ako neodborná
manipulácia s pacientom
23.
Určite vhodnú polohu pre znehybnenie chrbtice