Autor : ABC fly [ 2016-03-23 ]
Prvé kurzy v tejto sezóne budú prebiehať od 23. do 28. apríla a od 30. apríla do 6. mája. Neváhaj nás kontaktovať emailom na info@abcfly.sk alebo telefonicky na 0903 544 844. Prihlášku možeš poslať aj cez web formulár na našej stránke.
Autor : ABC fly [ 2015-04-28 ]
BiGolden3 42 bol precertifikovaný pre väčšie hmotnostné rozpätie 120-220 Kg vzletovej hmotnosti. viac
Autor : ABC fly [ 2014-12-07 ]
V rámci Vianočnej akcie Gradientu si u nás môžete objednať svoj nový klzák do 31. januára 2015 a dostanete vlastné farby zadarmo. Na stránkách gradient.cx je k dispozícii Color Chooser, na ktorom si vytvoríte farbu podľa svojho priania.
Autor : ABC fly [ 2014-11-01 ]
Hľadáte všestranný klzák pre nasledujúcu sezónu? Prečítajte si nejnovšiu recenziu klzáku Golden4, ktorý bol testovaný časopisom Skywings. Možno Vám to pomôže pri rozhodovaní.viac...
Autor : ABC fly [ 2014-10-15 ]
Gradient pracuje na novom ultralight "hike and fly" klzáku - Eiger. Pozrite sa na najnovšie fotky klzáku Eiger z Dolomitov.
Autor : ABC fly [ 2014-09-10 ]
Serial Cup 2014 v Slovinsku vyhral Radek Večeřa s klzákom Aspen5. Pre Gradient to bol veľký úspech, pretože 6 pretekárov z prvej 10-tky lieta na klzákoch Aspen. viac...
Autor : ABC fly [ 2014-09-04 ]
Na festivale Coupe Icare získal ocenenie dokumentárny film o paraglidingu - Karakoram Highway. Skúsení piloti Gradientu Thomas de Dorlodot, Horacio Llorens a Hernan Pitocco vyrazili do Pakistanu, aby pokorili svetový rekord. Film plný úžasných záberov si môžete pozrieť tu...
Autor : ABC fly [ 2014-08-17 ]
Connect Reverse je ideálny pre tých, ktorí hľadajú trvanlivé a pohodlné sedačky s nízkou hmotnosťou. Môže to byť buď pre váš Hike & Fly, pre dlhšie Vol BIV dobrodružstvo, na cesty alebo jednoducho pre potešenie z lietania. viac...
Sedačku si môžete detailne pozrieť na prezentačnom videu tu...
Autor : ABC fly [ 2014-08-14 ]
Webová stránka nového Freestyle3 je už funkčná. Pre pilotov sú k dispozícii 3 veľkosti a 2 standardné farebné kombinácie - Blue petrole a Cold rainbow. Color Chooser bude tiež k dispozícii. viac...
Autor : ABC fly [ 2014-08-11 ]
Gradient piloti dominovali v športovej triede na Majstrovstvách Slovenska 2014. Prvé miesto Juraj Koreň, druhé miesto Cyprián Koreň a tretie Stanislav Mayer. Všetci lietajú na klzáku Aspen5. viac...
Autor : ABC fly [ 2014-08-01 ]
Aspen5 je navrhnutý ako klzák kategórie EN-C pre skúsených pilotov, ktorí sú schopní aktívneho lietania. Vďaka vynikajúcemu výkonu, príjemnému ovládaniu, predvídateľnému chovaniu a stabilnému letu na speede je Aspen5 veľmi zaujímavou voľbou pre skutočne širokú škálu XC pilotov.
Nová generácia klzáku má iný tvar krídla s vyššou štíhlosťou ako aj nový profil krídla, ktorého vlastnosti sú pre klzák veľmi dôležité. Používa osvedčený DDsystém (Double Diagonál system). Systém vyviazania vychádza z Aspen4 a bol mierne upravený. Na nábehovej hrane Aspen5 je používaný exkluzívny materiál Everlast-Skytex s dvojitým záterom, ktorý dáva klzáku veľmi dobrú stabilitu a dlhú životnosť.
Bezpečnosť klzáku je veľmi dobrá hlavne vďaka predvídateľným letovým vlastnostiam a presným informáciám, ktoré klzák poskytuje pre pilota.
K dispozícii sú tri veľkosti - 24, 26 a 28. Hmotnostný rozsah je 77 až 118 kg. viac...
Autor : ABC fly [ 2014-03-04 ]
It is very easy! LIKE Gradient facebook page (www.facebook.com/gradient.cx) and share this picture on your wall. At the end of February we will draw three of you who will win Gradient Calendar 2014.
Autor : ABC fly [ 2014-02-25 ]
Straník pri Žiline je ideálnym miestom. Prístup na kopec je autom. Prevýšenie je viac ako 400 m. Dĺžka letu závisí vo veľkej miere od momentálnych poveternostných podmienok, preto klient môže byť príjemne prekvapený, keď sa jeho očakávaný pobyt nad zemou predĺži. Po dohode je možné letieť prakticky z ktoréhokoľvek kopca, napr. Donovaly, Chopok alebo iné.
Autor : ABC fly [ 2014-02-25 ]
Prvé kurzy v tejto sezóne budú prebiehať od 26.apríla do 1.mája a od 3.mája do 8.mája. Neváhaj nás kontaktovať emailom na info@abcfly.sk alebo telefonicky na 0903 544 844. Prihlášku možeš poslať aj cez web formulár na našej stránke.
Tento projekt je vhodný pre všetkých, ktorí radi trávia aktívne svoj voľný čas, ako aj pre tých, ktorí sa rozhodli skúsiť a zažiť niečo nové,
nepoznané. Sme zameraní hlavne na paragliding a kiteboarding, dva športy, ktoré majú k sebe veľmi blízko. Na jednom type padáku sa dá cestovať
vzduchom – paragliding a na druhom po vode - kiteboarding. Popri tom sa vám naskytne možnosť cestovať po svete, spoznávať nové miesta, krajiny
a ľudí s podobnými záujmami. Okrem toho si určite nájdete nových priateľov a spoločne sa zabavíte.
V našej škole ABCfly pôsobia kvalitní a skúsení inštruktori. Základ nášho teamu tvoria bývalí členovia Slovenskej štátnej reprezentácie, sú to:
Ing. Dušan Kultán, Mgr. Peter Hvorka, Ing. Zdeno Kačmár. Lietaniu na padáku sa začali venovať koncom 80-tich a začiatkom 90-tich rokov. Patria medzi
priekopníkov paraglidingu na Slovensku vôbec. Venovali sa aj expedičnej činnosti na iných kontinentoch. Reprezentovali Slovensko na majstrovstvách
sveta aj Európy. Toto všetko hovorí samo o sebe o kvalitách a skúsenostiach ktoré môžu odovzdať nasledujúcim generáciám paraglidistov.
Kopec Veľký Straník pri Žiline je miestom, kde sa konajú všetky naše paraglidingové kurzy. Už v roku 1934 sa tu uskutočnil jeden z prvých letov na
vetroni v bývalom Československu vôbec. Straník poskytuje takmer dokonalé podmienky pre školu a bezmotorové lietanie vôbec. Mikroklimatické podmienky
v našej Žilinskej kotline veľmi priaznivo ovplyvňujú počasie v tejto oblasti. Pred kopcom sa rozkladajú rozľahlé plochy, ktoré sú ideálne pre vznik
teplých stúpavých prúdov, ktoré sú tak dôležité pre paragliding a bezmotorové lietanie.
Polia pod Straníkom predstavujú rozľahlé pristávacie plochy bez prekážok, ktoré umožňujú našim kurzistom kedykoľvek bezpečne pristáť, čo je jeden
z najdôležitejších faktorov pre školu paraglidingu.
Na Straníku môžete odštartovať na tri smery vetra, čo nie je možné na žiadnej inej štartovacej ploche na Slovensku, čo vám umožní urobiť maximálny
počet letov počas kurzu.
Na kopec sa dá dostať autom, čo znamená, že nie sme závislí od lanoviek, ktoré majú obmedzenú prevádzkovú dobu. Môže sa letieť kedykoľvek, najlepšie
však ráno alebo podvečer.
Na Straníku je možné sa počas výuky stretnúť aj z inými školami zo Slovenska, Čiech alebo Poľska, ktoré k nám musia dochádzať na odlietanie kurzov.
Čas, ktorý by ste strávili v aute cestovaním, v ABCfly využijete na odpočinok alebo zábavu.
Pri rýchlej zmene počasia sa vieme zo Straníka v priebehu niekoľkých minút dostať operatívne do penziónu Anton, ležiacom pod kopcom v obci Teplička
nad Váhom, kde sú naši kurzisti ubytovaní a kde prebieha aj kompletná teoretická výuka ABCfly.
ABCfly pre svoju výučbu používa športové zariadenia, ktoré predstavujú to najlepšie, čo je vo svete paraglidingu k dispozícii. Padákové klzáky od firmy Gradient patria k svetovej špičke. Je to firma ktorá jednoznačne udáva svetové trendy pri výrobe padákových klzákov. Na padákoch od Gradientu lietajú majstri sveta, neustále sa získavajú medaile a popredné umiestnenia na súťažiach všetkých úrovní. Padákové klzáky Gradient - Bright 5, ktoré využívajú naši kurzisti, majú najvyšší bezpečnostný stupeň, aký sa dá získať. Nechýba im ani test najprísnejšej nemeckej skúšobne LTF.
V ABCfly každý člen kurzu dostane komplet novú výbavu vrátane všetkých komponentov, padáku, sedačky, záložného padáky, prilby, ktoré sa každoročne obnovujú. Aj tento rok mame pre vás pripravené všetko nové komplety.
ABC Fly
E-mail: info@abcfly.sk
Tel.: +421 903 544 844
Apríl | Voľné miesta |
21.04.2018 - 26.04.2018 | 0 |
Máj | |
28.04.2018 - 03.05.2018 | 0 |
Jún | |
26.05.2018 - 30.06.2018 | 4 |
02.06.2018 - 07.06.2018 | 3 |
16.06.2018 - 21.06.2018 | 4 |
Júl | |
30.07.2018 - 05.07.2018 | 6 |
07.07.2018 - 12.07.2018 | 8 |
14.07.2018 - 19.07.2018 | 8 |
August | |
28.07.2018 - 02.08.2018 | 8 |
04.08.2018 - 09.08.2018 | 8 |
11.08.2018 - 16.08.2018 | 8 |
September | |
30.08.2018 - 05.09.2018 | 8 |
15.09.2018 - 20.09.2018 | 7 |
Október | |
29.09.2018 - 04.10.2018 | 8 |
24.03.2018 - 27.03.2018 | Taliansko – Bassano del Grappa |
13.05.2018 - 22.05.2018 | Slovinsko – Tolmin |
06.05.2018 - 08.05.2018 | Žilina – Straník |
03.07.2018 - 10.07.2018 | Slovinsko - Tolmin, Lijak |
22.07.2018 - 24.07.2018 | Nízke Tatry – Chopok, Donovaly |
20.08.2018 - 28.08.2018 | Slovinsko - Tolmin, Lijak |
18.09.2018 - 25.09.2018 | Slovinsko - Tolmin, Lijak |
26.05.2018 - 28.05.2018 | |
23.06.2018 - 25.06.2018 | |
21.07.2018 - 23.07.2018 | |
25.08.2018 - 27.08.2018 | |
25.09.2018 - 27.09.2018 | |
23.10.2018 - 25.10.2018 |
Jedná sa o kompletný kurz paraglidingu určený úplným začiatočníkom, ktorý ešte nemajú žiadnu skúsenosť s týmto športom.
Po jeho úspešnom zvládnutí máte nárok na vydanie pilotnej licencie PL-A, ktorá Vás oprávňuje samostatne sa venovať voľnému lietaniu.
Do kurzu sa môže prihlásiť osoba staršia ako 18 rokov horná hranica nie je obmedzená. Od 16 rokov je potrebný písomný súhlas rodičov.
Naučíme Vás zvládnuť štart dopredný aj krížový. Zvládnete ovládanie padákového klzáku, pristátie do vymedzeného priestoru.
Budete lietať výškové lety na teréne z prevýšením viac ako 400 m. Nacvičíme svahové lietanie. Nácvik zostupových režimov, jednostranného zaklopenia.
Dostanete zaujímavé informácie z meteorológie, predpovede počasia a termiky. Čaká Vás teória s ktorou získate pocit bezpečia a radosť z lietania.
Doba trvania kurzu:
Šesť dní. Jeden deň máme k dispozícii ako náhradný pre prípad horšieho počasia počas kurzu. Kurz začína vždy v sobotu. V prípade že sa nedá realizovať
praktická výuka kompletne tak aby boli splnené podmienky pre vydanie pilotnej licencie, napr. pre zlé poveternostné podmienky, prídete dolietať bezplatne
v niektorom z nasledujúcich kurzov.
Praktická výuka:
Teoretická výuka:
Cena zahŕňa:
Ubytovanie:
Štandardne vám zabezpečíme ubytovanie v ***Penzióne Anton ktorý sa nachádza v obci Teplička nad Váhom. Je vzdialený len cca 800 m od
štartovacej a pristávacej plochy pre padákové klzáky. Cena ubytovania pre našich kurzistov je osobitne dohodnutá pre našu školu.
Je to 12 € na osobu a noc. Viac informácií o ubytovaní nájdete priamo na stránke www.penzionanton.sk.
Penzión Anton poskytuje vyšší ubytovací štandard z výbornou a lacnou kuchyňou. V prípade, že chcete zabezpečiť ubytovanie iného typu, radi
vám pomôžeme. V blízkosti, cca 6 km, sa nachádza aj pekný autokemping Varín priamo na upätí pohoria Malá Fatra, na brehu riečky Varínka.
Podrobnosti o ňom nájdete na ich stránke www.autocampingvarin.com.
Ak chcete zobrať na výlet svojich priateľov alebo príbuzných, využite našu ponuku a ubytujte sa spolu s nimi. Žilina a jej okolie poskytuje
nespočetné množstvo možností ako stráviť príjemne voľný čas, pozri www.tikzilina.eu.
Je jednodňovým kurzom kde sa zoznámite s paraglidingom veľmi jednoduchým spôsobom. Zoznámite sa s padákovým klzákom a výstrojou potrebnou pre paragliding.
Nácvik začneme na mierne sklonenom svahu a aj vaše prvé lety absolvujete z malého kopca. Prežijete príjemný deň plný pohybu a zábavy s padákom nad hlavou.
Je to aj vhodná firemná akcia pre kolektívy.
Doba trvania kurzu:
Jeden letový deň. Kurz začína vždy v sobotu. V prípade že sa nedá realizovať pre zlé poveternostné podmienky, presúva sa na nasledujúci deň, alebo prídete
dolietať bezplatne v niektorom z nasledujúcich kurzov.
Praktická výuka:
Teoretická výuka: (minimálna, potrebná iba priamo v teréne)
Cena zahŕňa:
Ide o dvojdňový kurz paraglidingu kde sa zoznámite s paraglidingom podrobnejšie. Naučíte sa postaviť padák do letovej polohy, rozbehnúť sa pri štarte,
odpútať sa od zeme. Budete sa učiť, ako správne riadiť padákový klzák. Naučíte sa pristávať. To všetko absolvujete tak, aby to bola pre Vás zábava
a príjemne strávené dva dni. Ak sa Vám kurz zapáči, mnoho krát sa tak stane, môžete zostať a pokračovať s celou skupinou v základnom kurze. Rovnako je to
vhodná akcia pre firmy, ktorú doporučujeme v rámci teambuldingu. Do kurzu sa môže prihlásiť osoba staršia ako 18 rokov horná hranica nie je obmedzená.
Od 16 rokov je potrebný písomný súhlas rodičov.
Doba trvania kurzu:
Dva letové dni. Kurz začína vždy v sobotu. V prípade že sa nedá realizovať praktická výuka pre zlé poveternostné podmienky, presunieme ju na nasledujúci deň,
alebo prídete dolietať bezplatne v niektorom z nasledujúcich kurzov.
Praktická výuka:
Teoretická výuka: (minimálna, potrebná iba priamo v teréne)
Cena zahŕňa:
Ubytovanie:
Štandardne vám zabezpečíme ubytovanie v ***Penzióne Anton ktorý sa nachádza v obci Teplička nad Váhom. Je vzdialený len cca 800 m od
štartovacej a pristávacej plochy pre padákové klzáky. Cena ubytovania pre našich kurzistov je osobitne dohodnutá pre našu školu.
Je to 12 € na osobu a noc. Viac informácií o ubytovaní nájdete priamo na stránke www.penzionanton.sk.
Penzión Anton poskytuje vyšší ubytovací štandard z výbornou a lacnou kuchyňou. V prípade, že chcete zabezpečiť ubytovanie iného typu, radi
vám pomôžeme. V blízkosti, cca 6 km, sa nachádza aj pekný autokemping Varín priamo na upätí pohoria Malá Fatra, na brehu riečky Varínka.
Podrobnosti o ňom nájdete na ich stránke www.autocampingvarin.com.
Ak chcete zobrať na výlet svojich priateľov alebo príbuzných, využite našu ponuku a ubytujte sa spolu s nimi. Žilina a jej okolie poskytuje
nespočetné množstvo možností ako stráviť príjemne voľný čas, pozri www.tikzilina.eu.
Štvorddňový kurz paraglidingu sme pripravili pre tých ktorý sa rozhodli zoznámiť s paraglidingom naozaj dôkladnejšie, skúmajú možnosti ktoré im môže
paragliding ako taký priniesť. Je určený pre ľudí ktorý chcú splniť svoj sen o lietaní. Naozaj letieť a tak naplniť odvekú túžbu človeka po lietaní, ktorá je
asi niekde v každom z nás hlboko ukrytá. Naučíte sa postaviť padák do letovej polohy, rozbehnúť sa pri štarte, odpútať sa od zeme. Budete sa učiť, ako riadiť
padákový klzák. Naučíte sa pristávať. Pripravíme Vás na záverečný výškový let ktorý bude pre Vás vyvrcholením štvordňového kurzu. Zažijete pocit ktorý dokáže
naplniť človeka vzrušením zo samostatného voľného letu. Určite sa stane pre mnohých z Vás, nezabudnuteľným zážitkom s neopakovateľnými pocitmi, ktoré zažijete
pri samostatnom lete na paraglidingovom klzáku. V prípade že sa rozhodnete pokračovať a zalietať si s nami viac, dokončiť kurz s preskúšaním a získať licenciu
pilota PK – A, nemal by to byť žiaden problém. Do kurzu sa môže prihlásiť osoba staršia ako 18 rokov horná hranica nie je obmedzená. Od 16 rokov je potrebný
písomný súhlas rodičov.
Doba trvania kurzu:
Štyri letové dni. Kurz začína vždy v sobotu. V prípade že sa nedá realizovať praktická výuka pre zlé poveternostné podmienky, predĺžime s Vami bezplatne výuku
o potrebný počet dní, tak aby ste mohli absolvovať záverečný let, alebo prídete dolietať bezplatne v niektorom z nasledujúcich kurzov.
Praktická výuka:
Teoretická výuka: (minimálna, potrebná iba priamo v teréne)
Cena zahŕňa:
Ubytovanie:
Štandardne vám zabezpečíme ubytovanie v ***Penzióne Anton ktorý sa nachádza v obci Teplička nad Váhom. Je vzdialený len cca 800 m od
štartovacej a pristávacej plochy pre padákové klzáky. Cena ubytovania pre našich kurzistov je osobitne dohodnutá pre našu školu.
Je to 12 € na osobu a noc. Viac informácií o ubytovaní nájdete priamo na stránke www.penzionanton.sk.
Penzión Anton poskytuje vyšší ubytovací štandard z výbornou a lacnou kuchyňou. V prípade, že chcete zabezpečiť ubytovanie iného typu, radi
vám pomôžeme. V blízkosti, cca 6 km, sa nachádza aj pekný autokemping Varín priamo na upätí pohoria Malá Fatra, na brehu riečky Varínka.
Podrobnosti o ňom nájdete na ich stránke www.autocampingvarin.com.
Ak chcete zobrať na výlet svojich priateľov alebo príbuzných, využite našu ponuku a ubytujte sa spolu s nimi. Žilina a jej okolie poskytuje
nespočetné množstvo možností ako stráviť príjemne voľný čas, pozri www.tikzilina.eu.
Privítame radi všetkých, ktorí už s paraglidingom začali a chcú viac. Potrebujú zdokonaliť nadobudnuté zručnosti. Kurz bude zameraný na to čo práve potrebujete, poradíme Vám v tom o čo nás požiadate. Či už budete chcieť doviesť k dokonalosti svoj dopredný alebo krížový štart, lepšie zvládnuť riadenie padákového klzáku, zdokonaliť pristátie, precvičiť zostupové režimy a podobne. Môžete si z prednášanej teórie základného kurzu vybrať práve to čo si chcete zopakovať alebo ju vynechať úplne. Skrátka budeme s Vami precvičovať to čo budete chcieť zlepšiť. Je to vlastne kurz ktorí svojím rozsahom a náplňou zodpovedá základnému kurzu a prebieha spolu s ním. Môže byť považovaný aj za opakovací základný kurz. Radi uvidíme aj tých ktorý si prídu s nami len zalietať pod dohľadom skúsených inštruktorov a využijú naše služby a servis, napríklad vývoz na štart.
Je určený pre všetkých držiteľov licencie PK – A, teda pre tých ktorí už absolvovali základný kurz paraglidingu. Tu začínajú svoje prvé termické lety a rozširujú svoje znalosti a zručnosti zo základného kurzu pod dohľadom inštruktorov. Takýmto spôsobom by mali postúpiť ďalej k samostatnému termickému lietaniu. Inštruktori samozrejme poskytnú pomoc a rady pri štartoch a pristátiach v prípade potreby. Určite si prídu s nami zalietať aj tí, ktorí už skúseností majú viac a využijú servis našej školy, vývozy na štart, rozbor aktuálnej meteorologickej situácie, plánovanie letovej trasy a iné. Okrem toho sa radi zoznámia s novými ľuďmi, novými pilotmi. Radi si zalietajú zo skupinou pilotov a zažijú nejakú zábavu.
Motorový paragliding je pomerne mladá forma lietania. Ak nemáte vo svojom okolí kopce z ktorých sa dá štartovať, alebo chcete byť
nezávislý na stúpavých prúdoch motorový paragliding je tu práve pre vás.
Pokiaľ práve neprší , či nefúka silný vietor môžete si ísť zalietať. Lietanie z motorom vás určite nadchne. Prinesie nové pohľady na
krajinu a prekrásnu prírodu. S motorom zaletíte do miest kde by ste sa inak vôbec nedostali.
Trojdňový motorový kurz ktorý absolvujete v škole ABCfly je určený držiteľom licencie PK – A. To znamená že pokiaľ už máte licenciu
PK – A a vyššiu, môžete sa priamo prihlásiť na motorový kurz. Ak nie, najskôr absolvujete kompletný 6 dňový základný kurz paraglidingu,
kde získate licenciu PK – A. Priamo po základnom kurze môžete pokračovať trojdňovým motorovým kurzom. Najskôr získate základné zručnosti
a perfektne ovládnete padák bez motora. Potom pridáme motor. Tento postup sa nám za roky výcviku nadmieru osvedčil z hľadiska bezpečnosti,
zjednodušenia a uľahčenia výcviku pre našich kurzistov. V ojedinelých prípadoch sa stane že predstavy o lietaní na padáku sa trochu
odlišujú od skutočnosti a preto je výhodnejšie pre kurzistu vyskúšať si lietanie na padáku bez motora. V základnom kurze máte zapožičanú
kompletnú výbavu a nič nekupujete. Zaplatíte len kurzovné základného kurzu a následne, ak vás paragliding zaujme si môžete u nás zakúpiť
kompletnú paraglidingovú výstroj. Pre motorové a bezmotorové lietanie môžete požívať ten istý padákový klzák.
Motorový kurz praglidingu absolvujete už na svojej výbave. Nezodpovedným prístupom niektorých kurzistov dochádzalo k častému poškodeniu
vrtule či padáku. Preto sme sa rozhodli učiť výhradne na výbave ktorú si prinesiete. Podstatnou výhodou pre vás bude to, že si zvyknete
na vlastnú výbavu z ktorou budete ietať. Prípadne počas kurzu doladíme na vašej výbave potrebné drobnosti.
Doba trvania kurzu:
Sú to tri dni ktoré zahŕňajú kompletnú výuku pre získanie oprávnenia k lietaniu na motorovom padákovom klzáku. Kurzy sa realizujú obvykle
vo vypísaných termínoch. Je možné dohodnúť si aj individuálny termín ktorý vám bude vyhovovať. V prípade že sa nedá realizovať praktická
výuka pre zlé poveternostné podmienky, presunieme ju na nasledujúci deň, alebo prídete dolietať bezplatne v niektorom z nasledujúcich kurzov.
Praktická výuka:
Teoretická výuka:
Cena zahŕňa:
Ubytovanie:
Štandardne vám zabezpečíme ubytovanie v ***Penzióne Anton ktorý sa nachádza v obci Teplička nad Váhom. Je vzdialený len cca 800 m od
štartovacej a pristávacej plochy pre motorové padákové klzáky. Cena ubytovania pre našich kurzistov je osobitne dohodnutá pre našu školu.
Je to 12 € na osobu a noc. Viac informácií o ubytovaní nájdete priamo na stránke www.penzionanton.sk.
Penzión Anton poskytuje vyšší ubytovací štandard z výbornou a lacnou kuchyňou. V prípade, že chcete zabezpečiť ubytovanie iného typu, radi
vám pomôžeme. V blízkosti, cca 6 km, sa nachádza aj pekný autokemping Varín priamo na upätí pohoria Malá Fatra, na brehu riečky Varínka.
Podrobnosti o ňom nájdete na ich stránke www.autocampingvarin.com.
Ak chcete zobrať na výlet svojich priateľov alebo príbuzných, využite našu ponuku a ubytujte sa spolu s nimi. Žilina a jej okolie poskytuje
nespočetné množstvo možností ako stráviť príjemne voľný čas, pozri www.tikzilina.eu.
Škola ABCfly sa venuje rovnako príprave a školeniu inštruktorov. Každý kto má záujem stať sa inštruktorom paraglidingu má možnosť prihlásiť sa v našej škole do programu asistent inštruktor. Takýmto spôsobom získate predstavu o tom, čo obnáša práca inštruktora vôbec. Po jednom roku asistovania v našej škole sa jednak dokonale zoznámite zo spôsobom výuky u nás, nadobudnete nové dokonalejšie zručnosti pre prácu s padákom. Získate množstvo poznatkov o paraglidingu, ktoré by ste za normálnych okolností postupne a pracne získavali pravdepodobne dlhé roky. Po absolvovaní jednoročnej praxe asistenta dohodneme ďalší postup získania licencie inštruktor.
Podmienky pre účastníkov programu Asistent Inštruktor:
Teoretická výuka: (minimálna, potrebná iba priamo v teréne)
Prihláška: Informácie o Vás a Vašej letovej praxi nám pošlite mailom na adresu info@abcfly.sk. Tešíme sa na spoluprácu s Vami.
Doba prípravy: Nie je obmedzená.
Podmienky pre účastníkov programu Inštruktor:
Tandem je let s inštruktorom vo dvojici. Nepotrebujete žiadne školenie. Krátka inštruktáž k samotnému štartu a môžete ísť na to. Poletíte a zažijete nové pocity, ktoré vo Vás natrvalo zostanú zaznamenané. Poletíte a budete krúžiť ako vták, pocítite vietor, objavíte nové veci, možno si splníte svoj sen o lietaní. Štartovať budeme minimálne s prevýšením 400 metrov nad pristátím. Nastúpať môžeme oveľa vyžšie. Závisí to od toho aký let na tandeme si zvolíte. Doba letu je od 10 do 30 min. v závislosti od poveternostných podmienok a podľa toho aký let si vyberiete.
Straník pri Žiline je ideálnym miestom. Prístup na kopec je autom. Prevýšenie je viac ako 400 m. Dĺžka letu závisí vo veľkej miere od momentálnych poveternostných podmienok, preto klient môže byť príjemne prekvapený, keď sa jeho očakávaný pobyt nad zemou predĺži. Po dohode je možné letieť prakticky z ktoréhokoľvek kopca, napr. Donovaly, Chopok alebo iné.
Lietame prakticky po celý rok. Nemusí práve svietiť slnko a byť modrá obloha, ale dažďu sa radšej vyhneme. Stačí si dohodnúť miesto a čas stretnutia a môžeme si ísť spoločne zalietať.
Klasický tandemový let. Doba letu min. 10 min. Vždy keď to počasie dovolí lietame min. 20 min. Prevýšenie medzi štartom a pristátim je minimálne 400 m.
Cena zoznamovacieho letu: Straník 60 €, Donovaly 60 €, Chopok 80 €
V teplých stúpavých prúdoch dosahujeme nezriedka maximálnu povolenú výšku až do 2.450 m.n.m. Doba letu je minimálne 30 min.
Cena termického letu: 80 €
Vyberte si niektorí z ponúkaných tandemových letov a venujte svojim priateľom darčekový poukaz.
Je právom celosvetovo uznávaným špičkovým paramotorom. Patrí medzi najstarších výrobcov paramotorov vôbec. Neustálym vývojom dosiahol svetovú
špičku kvality a spoľahlivosti čo je v letectve to najdôležitejšie. Asi je tým najlepším čo nám môže súčasný trh ponúknuť už dlhé roky. Svojou
váhou 18,5 kg vrátane sedačky patrí medzi najľahšie na svete, čo predstavuje obrovskú výhodu pri štartoch a manipulácii s motorom. Neprekonateľný
je aj v nízkej priemernej spotrebe paliva cca 2,5 l na hodinu letu, pri ustálenom lete v rovine jeho spotreba nepresahuje 2 l paliva na hodinu letu.
Motor je vybavený odstredivou spojkou čo je veľmi dôležitým bezpečnostným prvkom ! Je to motor z najnižšími vibráciami, takmer zanedbateľným
gyroskopickým efektom a zároveň je asi najtichším spĺovacím paramotorom vôbec.
Tento motor používa tisíce pilotov. Nájdete ho všetkých kontinentoch sveta v početnom zastúpení.
Miniplane TOP 80, získal už stovky medailových umiestnení na všetkých možných súťažiach vrátane niekoľkých titulov majstra sveta. Medailová zbierka sa však aj naďalej každoročne rozrastá.
Prečo sa rozhodnúť práve pre Miniplane TOP 80
Už v roku 1996 Miniplane vyvinul a vyrobil paramotor z koncepciou ktorá sa používa dodnes a je kopírovaná mnohými výrobcami paramotorov vo svete. Je to koncepcia z horným pevným umiestnením závesov pre padákový klzák, pričom nižšie sú umiestnené rozperné tyče tzv. J – bar alebo slangovo nazývané barany. Tieto rozpery zároveň zabezpečujú najvyšší možný komfort pilota. Pohodlne je možné lietať aj niekoľko hodín.
V roku 2007 prichádza na trh aj z novým typom pohyblivých závesov, ktorú doviedol k takmer k dokonalosti. Ak si vyberiete tento spôsob uchytenia budete môcť oveľa aktívnejšie ovládať padákový klzák prostredníctvom prenesenia vašej váhy na jednu stranu. Využitie nachádza hlavne pri pretekoch kde sa lietajú technicky veľmi náročné disciplíny. Pri tomto type pohyblivých závesov poskytuje najväčšiu mieru stability aká je pri pohyblivých závesoch možná. Kto má trošku času môže si prečítať recenziu od Foodflyer a Backyard Flight.
Typ: vzduchom chladený 2T
Reduktor: zubový v oleji možnosť výberu - 20/72 alebo 19/73
Odstredivá spojka: áno
Vrtuľa: dvojlistová drevená alebo karbonová: 125 cm
Hmotnosť bez paliva, vrátane sedačky : 18,5 kg
Karburátor: Diaphragm Walbro WG 8
Rozmer rozložený motor: 135 / 135 / 75 cm
Rozmer zložený motor: 80 / 40 / 40 cm
Statický ťah: 16 hp / 9.800 rpm
Hlučnosť: max. 52 db
Spotreba paliva: cca. 2,5 l
Spotreba paliva pri ustálenom lete: 2,0 l
Max. váha pilota: 110 kg
Rám motora: aluminium ergal, fiberglass
Palivová nádrž: 12 l
Dolet: viac ako 4 hod.
Farebné prevedenie rámu: žltá, červená metlíza, strieborná metalíza, biela
Technické údaje a všetky podrobnosti nájdete na stránkach výrobcu: Gradient
Typ | Cena |
---|---|
Aspen 5 22 | 59 900,- Kč |
Aspen 5 24 | 60 900,- Kč |
Aspen 5 26 | 61 900,- Kč |
Aspen 5 28 | 62 900,- Kč |
Aspen 5 30 | 63 900,- Kč |
Avax XC3 22 | 72 900,- Kč |
Avax XC3 24 | 73 900,- Kč |
Avax XC3 26 | 74 900,- Kč |
Avax XC3 28 | 75 900,- Kč |
Avax XC3 30 | 76 900,- Kč |
BiGolden 3 39 | 70 000,- Kč |
BiGolden 3 42 | 75 000,- Kč |
Bright 5 22 | 48 900,- Kč Nový ! |
Bright 5 24 | 49 900,- Kč Nový ! |
Bright 5 26 | 50 900,- Kč Nový ! |
Bright 5 28 | 51 900,- Kč Nový ! |
Bright 5 30 | 52 900,- Kč Nový ! |
Freestyle2 20, 22, 24 | 61 900,- Kč |
Golden 4 24 | 57 900,- Kč |
Golden 4 26 | 58 900,- Kč |
Golden 4 28 | 59 900,- Kč |
Golden4 22 | 56 900,- Kč |
Golden4 30 | 60 900,- Kč |
Montana 22 | 49 900,- Kč |
Montana 24 | 50 900,- Kč |
Montana 26 | 51 900,- Kč |
Montana 28 | 52 900,- Kč |
Montana 30 | 53 900,- Kč |
Nevada 22 | 57 900,- Kč |
Nevada 24 | 58 900,- Kč |
Nevada 26 | 59 900,- Kč |
Nevada 28 | 60 900,- Kč |
Nevada 30 | 61 900,- Kč |
Nevada light 22 | 58 900,- Kč |
Nevada light 24 | 59 900,- Kč |
Nevada light 26 | 60 900,- Kč |
Nevada light 28 | 61 900,- Kč |
Nevada light 30 | 62 900,- Kč |
Taurus 24 | 52 900,- Kč |
Taurus 26 | 53 900,- Kč |
Špeciálna farebná kombinácia, podľa požiadaviek zákazníka, je možná za príplatok 3 000,- Kč. Ceny padákových klzákov sú vrátane batohu Gradient (okrem klzáku Montana), tričko Gradient, servis pack, manuál, servis karta na jednu opravu klzáku zdarma, v prípade jeho poškodenia. Pre všetkých zákazníkov, ktorí už v minulosti používali padákový klzák Gradient zľava 5%.
Technické údaje a všetky podrobnosti nájdete na stránkach výrobcu: Swing
Typ | Cena |
---|---|
Apus | cena na požiadanie |
Arcus 7 | cena na požiadanie |
Astral 7 | cena na požiadanie |
Axis 5 | cena na požiadanie |
Core 3 | cena na požiadanie |
Mistral 7 | cena na požiadanie |
Twin 5 - tandem | cena na požiadanie |
Ceny padákoých klzákov Swing, sú vrátane batohu, speed baru a manuálu.
Technické údaje a všetky podrobnosti nájdete na stránkach výrobcu: Advance
Typ | Cena |
---|---|
Alpha 5 | cena na požiadanie |
Bi Beta 5 | cena na požiadanie |
Epsilon 7 | cena na požiadanie |
Omega 8 | cena na požiadanie |
Sigmav 9 | cena na požiadanie |
Špeciálna farebná kombinácia, podľa požiadaviek zákazníka, je možná za príplatok 4 900,- Kč. Ceny padákových klzákov Advance sú vrátane batohu EASY PACK, speed bar, repair set a manuálu.
Technické údaje a všetky podrobnosti nájdete na stránkach výrobcu: Swing
Typ | Cena |
---|---|
BRAVE 3 - reversible harness | 380,- € |
CONNECT 2 | 590,- € |
CONNECT light | 580,- € |
CONNECT Race | 1 100,- € |
CONNECT reverse | 650,- € |
Technické údaje a všetky podrobnosti nájdete na stránkach výrobcu: Karpo fly
Typ | Cena |
---|---|
ARROW X-ALPS 3 | 500,- € |
ARROW X-ALPS front | 500,- € |
FANTOM extralight | 700,- € |
FANTOM light race series | 600,- € |
FANTOM race series | 900,- € |
REFLEX | 460,- € |
XION 3 | 480,- € |
Technické údaje a všetky podrobnosti nájdete na stránkach výrobcu: Advance
Typ | Cena |
---|---|
AXESS 3 AIR | cena na požiadanie |
EASINESS | cena na požiadanie |
IMPRESS 3 | cena na požiadanie |
LIGHTNESS | cena na požiadanie |
PROGRESS 2 | cena na požiadanie |
SUCCESS 3 | cena na požiadanie |
Technické údaje a všetky podrobnosti nájdete na stránkach výrobcu: Easy Fly
Typ | Cena |
---|---|
BLUE WAY- XL | 330,- € |
Snip | 380,- € |
WAY DRIVE- L | 340,- € |
WAY DRIVE- XL | 360,- € |
WAY RICHLY | 370,- € |
WAY- BI | 400,- € |
WAY- L | 280,- € |
WAY- M | 260,- € |
WAY- XL | 290,- € |
Technické údaje a všetky podrobnosti nájdete na stránkach výrobcu: Karpo Fly
Typ | Cena |
---|---|
RS 100 | 330,- € |
RS 130 | 400,- € |
RS 160 | 490,- € |
Technické údaje a všetky podrobnosti nájdete na stránkach výrobcu: Swing
Typ | Cena |
---|---|
Escape L | 620,- € |
Escape M | 580,- € |
Escape XL | 650,- € |
Technické údaje a všetky podrobnosti nájdete na stránkach výrobcu: Navcomm
Typ | Cena |
---|---|
NG-100 WHNZ Biela + číry štít | 287,- € |
NG-100BHBZ Čierna + tmavý štít | 328,- € |
Technické údaje a všetky podrobnosti nájdete na stránkach výrobcu: Bräuniger
Typ | Cena |
---|---|
IQ-ALTO | 199,- € |
IQ-BASIC/GPS (M, B, P, C) | 389,- € |
IQ-COMPEO+ PG-Ver. (M,B,P,C, charger-car/ac) | 795,- € |
IQ-COMPETINO+ (M, B, P, C) | 595,- € |
IQ-MOTOR-eco incl. Flylink-Sensor-Kit (M,B,P,C) | 449,- € |
IQ-MOTOR-eco/GPS incl. Flylink-Sens.-Kit (M,B,P,C) | 559,- € |
IQ-MOTOR+ incl. Flylink-Sensor-Kit (M,B,P,C) | 719,- € |
IQ-ONE | 219,- € |
IQ-ONE+ | 249,- € |
Sender Cable-Kit for IQ Motor incl. CHTsender and RPM cable, 1,5 meter | 73,- € |
SENSBOX (P, C) | 398,- € |
Speed Probe for paragliders S3 | 110,- € |
WINDWATCH Pro pocket weather-station | 139,- € |
Technické údaje a všetky podrobnosti nájdete na stránkach výrobcu: Garmin
Typ | Cena |
---|---|
eTrex 20 + SK Topo | 200,- € |
eTrex 30 + SK Topo | 250,- € |
Fenix 2 | 400,- € |
GPSMAP 62 | 260,- € |
GPSMAP 62s | 300,- € |
GPSMAP 78 | 250,- € |
GPSMAP 78s | 330,- € |
Oregon 600 + SK Topo | 380,- € |
Typ | Cena |
---|---|
Garmin VIRB(TM) | 260,- € |
Garmin VIRB(TM) bike | 330,- € |
Garmin VIRB(TM) Elite | 400,- € |
Technické údaje a všetky podrobnosti nájdete na stránkach výrobcu: Navcomm
Typ | Cena |
---|---|
TK - 760 | 96,- € |
TK - 890 | 156,- € |
Darujte originálny poukaz na zážitok svojim blízkym či priateľom na Vianoce, k narodeninám, Valentína alebo ako svadobný dar.
Ak sa neviete rozhodnúť medzi poukazom na tandemový let a kurzom, tu je naše odporúčanie. Tandemový let je veľmi pohodlný a rýchly
spôsob ako sa dostať do vzduchu a zažiť let na padákovom klzáku. Všetku prácu odvedie za vás inštruktor. Vám zostane len jedna úloha
a to je rozbeh pri štarte. A môžete si naplno vychutnať tandemový let na padákovom klzáku.
Naproti tomu ak chcete obdarovať človeka, ktorý je trošku viac aktívny odporučíme vám vybrať obdarovanému niektorý z ponúkaných kurzov.
Už na jednodňovom kurze môže samostatne absolvovať krátke lety v malej výške na svahu z malým prevýšením. Zážitok a nadšenie je obvykle
tak veľké že väčšina sa rozhodne pokračovať až do samostatného výškového letu. Takto si obdarovaný odnesie z kurzu skutočne zážitok na
celý svoj život. Mnohí naplnia svoju túžbu po lietaní, ktorá je v nás ukrytá a viacerým tento šport učaruje do takej miery, že lietaniu
sa zostanú venovať aj naďalej.
V prípade ak budete chcieť rozšíriť jednodňový kurz za dvojdňový alebo viacdňový stačí už len doplatiť si rozdiel v cene medzi kurzami.
Klasický tandemový let. Doba letu min. 10 min. Vždy keď to počasie dovolí lietame min. 20 min. Prevýšenie medzi štartom a pristátím je viac ako 400 m.
V teplých stúpavých prúdoch dosahujeme nezriedka maximálnu povolenú výšku až do 2.450 m.n.m. Doba letu je minimálne 30 min.
Je jednodňovým kurzom kde sa zoznámite s paraglidingom veľmi jednoduchým spôsobom. Zoznámite sa s padákovým klzákom a výstrojou potrebnou pre paragliding. Nácvik začneme na mierne sklonenom svahu a aj vaše prvé lety absolvujete z malého kopca. Prežijete príjemný deň plný pohybu a zábavy s padákom nad hlavou. Je to aj vhodná firemná akcia pre kolektívy.
Ide o dvojdňový kurz paraglidingu kde sa zoznámite s paraglidingom podrobnejšie. Naučíte sa postaviť padák do letovej polohy, rozbehnúť sa pri štarte, odpútať sa od zeme. Budete sa učiť, ako správne riadiť padákový klzák. Naučíte sa pristávať. To všetko absolvujete tak, aby to bola pre Vás zábava a príjemne strávené dva dni. Ak sa Vám kurz zapáči, mnoho krát sa tak stane, môžete zostať a pokračovať s celou skupinou v základnom kurze. Rovnako je to vhodná akcia pre firmy, ktorú doporučujeme v rámci teambuldingu. Do kurzu sa môže prihlásiť osoba staršia ako 18 rokov horná hranica nie je obmedzená. Od 16 rokov je potrebný písomný súhlas rodičov.
Štvorddňový kurz paraglidingu sme pripravili pre tých ktorý sa rozhodli zoznámiť s paraglidingom naozaj dôkladnejšie, skúmajú možnosti ktoré im môže paragliding ako taký priniesť. Je určený pre ľudí ktorý chcú splniť svoj sen o lietaní. Naozaj letieť a tak naplniť odvekú túžbu človeka po lietaní, ktorá je asi niekde v každom z nás hlboko ukrytá. Naučíte sa postaviť padák do letovej polohy, rozbehnúť sa pri štarte, odpútať sa od zeme. Budete sa učiť, ako riadiť padákový klzák. Naučíte sa pristávať. Pripravíme Vás na záverečný výškový let ktorý bude pre Vás vyvrcholením štvordňového kurzu. Zažijete pocit ktorý dokáže naplniť človeka vzrušením zo samostatného voľného letu. Určite sa stane pre mnohých z Vás, nezabudnuteľným zážitkom s neopakovateľnými pocitmi, ktoré zažijete pri samostatnom lete na paraglidingovom klzáku. V prípade že sa rozhodnete pokračovať a zalietať si s nami viac, dokončiť kurz s preskúšaním a získať licenciu pilota PK – A, nemal by to byť žiaden problém. Do kurzu sa môže prihlásiť osoba staršia ako 18 rokov horná hranica nie je obmedzená. Od 16 rokov je potrebný písomný súhlas rodičov.
Jedná sa o kompletný kurz paraglidingu určený úplným začiatočníkom, ktorý ešte nemajú žiadnu skúsenosť s týmto športom. Po jeho úspešnom zvládnutí máte nárok na vydanie pilotnej licencie PL-A, ktorá Vás oprávňuje samostatne sa venovať voľnému lietaniu. Do kurzu sa môže prihlásiť osoba staršia ako 18 rokov horná hranica nie je obmedzená. Od 16 rokov je potrebný písomný súhlas rodičov. Naučíme Vás zvládnuť štart dopredný aj krížový. Zvládnete ovládanie padákového klzáku, pristátie do vymedzeného priestoru. Budete lietať výškové lety na teréne z prevýšením viac ako 400 m. Nacvičíme svahové lietanie. Nácvik zostupových režimov, jednostranného zaklopenia. Dostanete zaujímavé informácie z meteorológie, predpovede počasia a termiky. Čaká Vás teória s ktorou získate pocit bezpečia a radosť z lietania.
Štandardne vám zabezpečíme ubytovanie v ***Penzióne Anton ktorý sa nachádza v obci Teplička nad Váhom. Je vzdialený len cca 800 m od štartovacej a pristávacej plochy pre padákové klzáky. Cena ubytovania pre našich kurzistov je osobitne dohodnutá pre našu školu. Je to 12 € na osobu a noc. Viac informácií o ubytovaní nájdete priamo na stránke www.penzionanton.sk. Penzión Anton poskytuje vyšší ubytovací štandard z výbornou a lacnou kuchyňou. V prípade, že chcete zabezpečiť ubytovanie iného typu, radi vám pomôžeme. V blízkosti, cca 6 km, sa nachádza aj pekný autokemping Varín priamo na upätí pohoria Malá Fatra, na brehu riečky Varínka. Podrobnosti o ňom nájdete na ich stránke www.autocampingvarin.com. Ak chcete zobrať na výlet svojich priateľov alebo príbuzných, využite našu ponuku a ubytujte sa spolu s nimi. Žilina a jej okolie poskytuje nespočetné množstvo možností ako stráviť príjemne voľný čas, pozri www.tikzilina.eu.
Kniha o paraglidingu v slovenčine, bude vznikať postupne, podľa môjho voľného času ...
Ku kolapsu obvykle dôjde pri lete v turbulentných podmienkach. Zaklopeniam vrchlíka pilot dokáže predchádzať aktívnou pilotážou padákového klzáku. Aktívna pilotáž znamená, že pilot aktívne zasahuje do riadenia klzáku počas letu. Tieto zásahy udržujú vrchlík kompaktný aj pri lete v turbulentných zónach.
Jednostranné zaklopenie, slangovo klapák) padákového klzáku. Môžeme ich rozdeliť na malé so zaklopením vrchlíka približne do 30%, stredné so zaklopením okolo 50% a veľké, kedy dôjde k zaklopeniu viac ako polovice padákového klzáku. Zaklopenie je spôsobené rozdielnymi uhlami nábehu na polovici krídla. Bežne k takejto situácii dochádza pri krúžení v stúpavom prúde ak časť krídla sa nachádza vo vnútri stúpavého prúdu a časť mimo stúpavý prúd. Časť ktorá je nezaklopená letí rýchlejšie oproti strane zaklopenej, ktorá má väčší aerodynamický odpor, čoho dôsledkom je samovoľné zatáčanie klzáku na zaklopenú stranu vrchlíka. Zatáčanie vrchlíka eliminuje pilot správnou reakciou, to znamená pribrzdí riadiacou šnúrou nezaklapnutú stranu, ktorá letí rýchlejšie prípadne využije aj prenesenie ťažiska pilota k vyrovnaniu smeru letu. Toto takzvané „nasadnutie“ vykoná priťažením zdravej strany klzáku svojou hmotnosťou na sedačke pilota. Je dôležité správne reagovať v takejto situácii aby v prípade letu blízko prekážky napr. stromov v lesnom výseku sa pilot vyhol nárazu do prekážky pri nekontrolovanom zatáčaní klzáku. V prípade, že sa klzák neregeneruje dostatočne rýchlo je potrebné ešte „zapumpovať“ riadiacou šnúrou na zaklopenej strane. Klzáky pre rekreačné lietanie kategórie A, ktoré používa väčšina pilotov sa regenerujú samé bez zásahu pilota, pričom však podľa veľkosti zaklopenia dochádza k miernemu zatočeniu klzáku pokiaľ ho pilot nestačil eliminovať správnym zásahom do riadenia. Takéto správne reakcie ovládania padákového klzáku si pilot osvojí už v základnom kurze paraglidingu. Niektoré klzáky však pri kolapse do 50% takmer nezatáčajú záleží to od konštrukcie klzáku. Je vhodné nacvičiť si držané asymetrické zaklapnutie kedy držíme jeden A - popruh stiahnutý a na druhej strane máme pribrzdené riadiacou šnúrou takže klzák letí rovno. Je to vlastne priamy let na polovici klzáku. Takto nájdeme presne rovnováhu síl pri kolapse na klzáku a v prípade povolenia alebo pritiahnutia riadiacej šnúry zistíme ako reaguje klzák v danej situácii. Pri tomto nácviku si musíme dať pozor na prebrzdenie nezaklapnutej strany najme pri výkonnejších klzákoch. Nasledoval by prechod do „negativky“ čo by mohlo byť veľmi nebezpečné hlavne v malých výškach. Takýto nácvik je potrebné prevádzať vždy s rezervou výšky na regeneráciu klzáku v prípade, že by došlo k nejakej nepredvídateľnej situácii a najlepšie pod dozorom skúseného inštruktora.
Pri bežnom lietaní sa s ním stretneme len veľmi ojedinele. Príčinou býva naletenie do miesta stretu dvoch prúdov súčasne, stúpajúceho aj klesajúceho. Takýto strih protismerných vertikálnych prúdov vzduchu nám dokáže privodiť bočné zaklopenie klzáku. Častejšie to však skončí obyčajným asymetrický zaklopením. V prípade asymetrického zaklopenia sa nám zavrie časť nábežnej hrany klzáku šikmo. V prípade bočného zaklopenia os zaklopenia je rovnobežná so smerom letu. Ak dôjde k masívnejšiemu bočnému zaklopeniu môže nám zostať ucho klzáku zachytené v šnúrach tzv. „kravata“, čo pilot musí rovnako vyriešiť. Takúto situáciu riešime jednoducho. V galérii šnúr si vyberieme šnúru ktorá vedie k uchu klzáka. Je to obvykle vonkajšia krajná šnúra v B-čkovej rade, pomocou ktorej je možné túto situáciu úspešne zvládnuť. Tu je rovnako vhodné konzultovať situáciu s inštruktorom, ktorý to už riešil v praxi. Ten vás upozorní na chovanie klzáku a dá presnú radu ako na to a čo vás môže ešte prekvapiť.
Cudzím slovom nazývané front–stall. Pri lete v turbulentnej zóne občas dôjde k prílišnému zmenšeniu uhlu nábehu klzáku vonkajšími vplyvom turbulentného vzduchu a nasleduje symetrické zaklopenie nábežnej hrany klzáku. To znamená že sa nám na klzáku zaklopí nábežná hrana od stredu. Nejedná sa o zvlášť nebezpečnú situáciu pokiaľ lietame na rekreačných klzákoch kategórie A, ktoré to zvládajú s prehľadom samé od seba bez zásahu pilota. U začínajúcich pilotov je reakcia na takýto kolaps tak pomalá, že registrujú len zvuk od zaklopeného vrchlíka, mierne zatrasenie so slabým zhupnutím pilota pri lete, pokiaľ stihnú zdvihnúť hlavu a pozrieť na klzák je všetko ako má byť. Tak je to ideálne v takomto prípade je treba dať vždy čas klzáku na samoregeneráciu a nezasahovať do front-stallu. Pri nevhodnej a neadekvátnej reakcii pilota napr. pribrzdeniu v nevhodný okamih, môže dôjsť nielen k spomaleniu regenerácie, ale až k prechodu klzáku do masívneho predstrelu klzáku pred pilota a v extrémnom prípade pod pilota samotného. Takže záverom je ak neviem ako reagovať na takúto situáciu, držím ruky hore. Vždy je to lepšie ako nechcený full-stall.
Môžeme si ho predstaviť ako mini front-stall v samotnom strede nábežnej hrany klzáku. Nezatvorí sa nám celá nábežná hrana ale len jej stredná časť. Pokiaľ stredná časť nám spomalí a uši klzáku pokračujú v lete rovnakou rýchlosťou klzák sa nám v strede zalomí a zatlieskame si ušami nášho padákového klzáku. Táto situácia je veľmi ojedinelá a stretneme sa s ňou hlavne u výkonných, štíhlych klzákov. Riešením vzniknutej situácie je rýchle a krátke zapumpovanie oboma riadiacimi šnúrami. Ušká sa nám otvoria, nasleduje predstrel, na ktorý pilot reaguje poľa potreby a pekne letíme ďalej pokiaľ možno už bez tlieskania.
Poznámka autora - je potrebné si uvedomiť že padákový klzák nemá pevnú konštrukciu a takéto zaklopenia sú bežnou súčasťou lietania na padákových klzákoch. Pre pilota pri správnej reakcii nepredstavujú však nijaké zvláštne nebezpečenstvo. Veľká väčšina pilotov na svete používa klzáky kategórie PK – A ( Štandard ), ktoré vychádzajú z takýchto situácii bez zásahu pilota orientačne do 3 sekúnd. Padákové klzáky prechádzajú prísnymi bezpečnostnými a pevnostnými testami a následne sú zaradené do jednotlivých bezpečnostných kategórii. Pilot rovnako potrebuje mať príslušnú kvalifikáciu teda príslušný pilotný preukaz, ktorý ho oprávňuje používať klzák prislúchajúcej kategórie. Pilotné preukazy na Slovensku máme rozdelené do troch kategórií. Sú to PK – A ( Standard ), PK – B ( performance ), PK – C (competition ). Je potrebné výhradne používať len klzáky, na ktoré máme prislúchajúcu kvalifikáciu, lietame s úsmevom a radosťou z lietania, pritom sa tešíme dobrému zdraviu.
Slúžia nám k zvýšeniu opadania počas letu. Využívame ich z rozličných dôvodov. Môže to byť dolet do cieľa, pristátie pre zhoršené poveternostné podmienky, nadbytok výšky, nasávanie pilota stúpavým prúdom do oblaku, či iné ľudské potreby, ktoré sú nám všetkým dané rovnako. Tieto manévre vykonávame pri dostatku výšky a nikdy nie nízko nad zemou. Musíme mať vždy rezervu výšky pre prípad, že by sme sa dopustili nejakej chyby.
Na padákovom klzáku patrí k najjednoduchším a zároveň najviac používaným vyklesávacím režimom. Tento manéver nacvičujeme už v základnom kurze. Prevádza sa stiahnutím vonkajších krajných šnúr v rade A na padákovom klzáku. Takýmto spôsobom dôjde k zaklopeniu uší na klzáku. Klzáku deformáciou tvaru sa zväčší aerodynamický odpor a tým sa nám zníži dopredná rýchlosť. Zároveň sa nám zmenšila plocha klzáku , čoho dôsledkom je zväčšenie plošného zaťaženia klzáku a aj zvýšené opadanie. Teda klzák nám rýchlejšie klesá k zemi. A-čkové šnúry počas manévru je potrebné stále držať. Po vypustení týchto šnúr klzák sa samovoľne zregeneruje do pôvodného tvaru. Pokiaľ sa tak nestane stačí trošku zapumpovať riadiacimi šnúrami. Počas celého tohto manévru má klzák doprednú rýchlosť, čo môže byť veľmi vhodné. Pilot nielen klesá, ale zároveň letí aj tam kam chce.
Doprednú rýchlosť klzáku počas tohto manévru je možné ešte zvýšiť aj použitím speed systému. Rovnako okrem vyššej rýchlosti dosiahneme aj väčšieho opadania na klzáku. Pri tomto manévri správne postupujeme tak, že najskôr stiahneme uši a potom zošliapneme hrazdičku speed systému. Pri ukončení manévru je postup opačný najskôr uvoľníme speed systém a potom vypustíme uši klzáku.
Je obdoba predchádzajúceho manévru ale s tým rozdielom, že pri prevádzaní manévru sa uchopia dve vonkajšie krajné šnúry v A-čkovej rade na klzáku. Dnes pri moderných klzákoch však máme obvykle len 3 rady šnúr a tak odporúčam pre tento manéver použiť len jednu krajnú A-čkovú šnúru, ktorú je možné pri stiahnutí prehmatnutím uchopiť vyššie a stiahnuť šnúru viac čím docielime želaného zmenšenia plochy klzáku, teda veľkých uší. Pri tomto manévri je však potrebné zvlášť brať zreteľ na rezervu výšky a neprevádzať ho v malých výškach nakoľko pri veľkých ušiach môže dôjsť k takému úbytku plochy klzáku že ľahko prejde do deep stallu.
Je vo všeobecnosti asi najmenej používaným vyklesávacím režimom. Stiahnutím a držaním B-čkových popruhov sa vrchlík zdeformuje, zväčší svoj čelný odpor následkom čoho dôjde k znižovaniu doprednej rýchlosti klzáku až po jeho úplné zastavenie. Klzák sa pohybuje len smerom dole, klesá k zemi. Rýchlosť klesania klzáku je približne 5 – 8 m/s, závisí od toho ako veľmi stiahneme B-čkovú radu šnúr smerom nadol. Špecifikom tohto režimu je, že klzák sa nepohybuje len smerom nadol ale aj cúva dozadu rýchlosťou približne 1m/s, preto je potrebné pred prevedením tohto manévru skontrolovať si priestor nielen pod sebou ale aj za sebou. Pri vypúšťaní popruhov B-čkovej rady postupujeme pozvoľna, ale posledných asi 30 cm vypustíme naraz aby sa nám klzák rozletel a neprešiel do režimu sack-flug ( deep stall ), čo by bolo nežiaduce, klzák po zregenerovaní by sa nám nerozletel aj napriek tomu, že by získal plný tvar, naďalej by klesal k zemi rýchlosťou cca. 5 m/s. Za nevýhodu B-stallu je treba považovať stratu doprednej rýchlosti klzáku pričom hodnoty klesania sú zrovnateľné s vyklesávaním na veľkých ušiach z kombináciou speed systému. Pokiaľ chceme opustiť klesavý prúd je výhodnejšie použiť veľké uši a speed zvoliť teda jednoduchší vyklesávací režim. Z tohto dôvodu sa B-stall stal asi už prežitým vyklesávacím manévrom. Dokonca niektorý výrobcovia neodporúčajú použitie tohto manévru z dôvodu možného poškodenia vnútorných rebier klzáku.
Je najúčinnejším vyklesávacím manévrom. Do špirály uvedieme klzák postupným a plynulým brzdením jednej strany klzáku. Pilot sa nakloní v sedačke na jednu stranu a súčasne priťahuje riadiacu šnúru na tej istej strane. Klzák pozvoľne prechádza z veľkej zákruty do ostrej a následne do špirály. Padák je pri tomto manévre veľmi naklonený a na pilota pôsobia aj značné odstredivé sily. Tento režim je potrebne trénovať postupne a pod dohľadom skúseného inštruktora. Pilot sa otáča v tomto prípade okolo pozdĺžnej osi klzáku a pohybuje sa smerom k zemi rýchlosťou 15 m/s pripadne aj rýchlejšie. Pozor si treba dať hlavne na stratu vedomia, pretože odstredivá sila preťaženia dosahuje značných hodnôt. Tento režim ukončíme pozvoľným uvoľňovaním riadiacej šnúry na zabrzdenej strane a hlavne nesmieme zabudnúť aj vyrovnávať náklon pilota. Pri vychádzaní sa môže stať že sa nám klzák „zahryzne“ do špirály a aj napriek tomu, že máme úplne odbrzdené pokračuje v silnej rotácii smerom k zemi so značným opadaním. V takomto prípade pilot musí použiť citlivo opačnú riadiacu šnúru a ukončiť špirálu postupne, nezabudnúť pritom na vyrovnávanie špirály naklonením pilota na vonkajšiu stranu špirály. Pri vychádzaní zo špirály klzák má značnú doprednú rýchlosť, čo môže viesť k čelnému zaklopeniu klzáku, preto je potrebné ukončovať tento manéver s rezervou výšky a plynule.
K prebrzdeniu klzáku nemôže nikdy dôjsť prostredníctvom vonkajších vplyvov, je to možné len zásahom pilota do riadenia klzáku! Nechcené prebrzdenie je vždy hrubou chybou pilotáže! Pri lietaní vždy musíme mať na pamäti, že trvalé brzdenie klzáku počas letu a lietanie na nízkych rýchlostiach spôsobuje, že klzák je náchylnejší na akékoľvek kolapsy. Je dôležité aby pilot poznal svoj klzák aby poznal dokonale hranicu kde a kedy sa odtrhnú prúdnice vzduchu od letiaceho klzáku a klzák prejde do niektorého pádového režimu.
Úplné odtrhnutie prúdnic vzduchu od profilu krídla nášho klzáku. Je veľmi náročný manéver, ktorý pri nesprávnom prevedení vie byť aj veľmi nebezpečný. Pilot ho prevádza úplným zatiahnutím riadiacich šnúr až pod zadok pilota. Je vhodné riadiace šnúry pred samotným prevedením skrátiť namotaním na ruky pilota aby sme si boli istý že full-stall určite dosiahneme. Po dosiahnutí minimálnej rýchlosti sa vďaka kritickému uhlu nábehu odtrhnú prúdnice vzduchu od krídla pričom klzák ktorý nemá pevnú konštrukciu sa nám zdeformuje. Najskôr sa nám ohnú konce krídla -uši smerom dozadu a následne klzák sa sformuje do tvaru podkovy, ale s ušami vpredu. V dôsledku väčšej kinetickej energie pilota dochádza k situácii že pilot sa ocitne mierne vpredu pred vrchlíkom (stále ho má však nad hlavou) a následne prepadá ako na hojdačke po chrbte smerom dozadu pod padákový klzák. V tejto chvíli je veľmi dôležité aby pilot nespanikáril a podržal riadiace šnúry pod zadkom až do času kedy je vrchlík priamo nad hlavou pilota. Pilot stabilizovane klesá k zemi na zbortenom klzáku cca 10 m/s. Až teraz môže pilot prejsť k postupnému ukončeniu full-stallu. To znamená plynule a pomaly uvoľňuje riadiace šnúry len posledných cca 30 cm je potrebné vypustiť naraz aby sa nám klzák opäť rozletel. Samozrejme dôjde k miernemu predstrelu ktorý nebrzdíme, čo je žiaduce na rozletenie klzáku a získanie doprednej rýchlosti.
Skrátene nazývaná negativka alebo vývrtka. Je to asymetrické odtrhnutie prúdnic vzduchu na krídle. Presnejšie povedané odtrhnutie prúdnic vzduchu na jednej strane klzáku. Opäť platí, že sám od seba klzák do negativky neprejde, ale vždy je to len po nevhodnom zásahu pilota. Tento manéver sa bežne neprevádza a je pre pilota nebezpečný. Zámerne môžeme uviesť klzák do negativky tak, že klzák spomalíme pribrzdením oboma riadiacimi šnúrami a následne jednu stranu klzáku prebrzdíme, riadiacu šnúru zatiahnem až pod zadok pilota. Jedna strana klzáku letí dopredu a druhá tá prebrzdená cúva dozadu otáča sa negatívne. Pilot sa prepadá v rotácia smerom dole a dozadu teda po chrbte. Tvár pilota nie je teda ofukovaná vzduchom spredu, ale hlava pilota zozadu. Tento režim je nebezpečný a je potrebné ihneď plynule uvoľniť prebrzdenú riadiacu šnúru klzáku. V prípade, že pilot nereaguje včas hrozí „zatwistovanie“ klzák rotuje nad hlavou pilota ďalej a rýchlejšie ako sám pilot. Takto môžu vzniknúť závity na šnúrach klzáku. Ak k tomu dôjde, situáciu riešime pokojne, ale hlavne pri twiste nepoužívajte riadiace šnúry, pretože samotné závity bránia uvoľneniu riadiacej šnúry do hornej polohy, najskôr vyriešime závity a zvyšok sa potom obvykle vyrieši sám. Ak nemáme dostatok času a situáciu nezvládame neváhajme použiť záložný padák. Ďalšou možnosťou, pokiaľ máme dostatok výšky ako riešiť negativku je prebrzdenie aj druhej strany klzáku takto nám klzák prejde do full-stallu čo vyriešime jeho následným kontrolovaným vypustením. Nechcene veľmi často pilot privedie klzák do tohto režimu tak, že necitlivo a príliš zatiahne riadiacu šnúru ma jednej strane klzáku na medzu odtrhnutia prúdenia vzduchu okolo krídla. Dochádza k tomu v prípadoch, keď sa pilot snaží vyhnúť prekážke, či zrážke s iným pilotom, ale aj v prípadoch necitlivého použitia riadiacej šnúry pri jednostrannom zaklopení klzáku, kedy pilot spanikári a reaguje neuvážene či prudko, čo vôbec nie je potrebné. Samozrejme máme aj prípady pilota, ktorý sa snaží vycentrovať vo veľmi úzkom stúpavom prúde a pri náhlom vypadnutí nestačí správne zareagovať, čoho dôsledkom môže by prechod klzáku do negativky. Naše reakcie musia byť pokojné a hlavne primerané, musíme si uvedomiť, že klzák sa regeneruje sám a keď mu citlivo pomôžeme, skrátime tak čas jeho regenerácie. Dajme mu čas!
Po slovensky tiež nazývame prepadavým letom. Pri tomto režime klzák nemá žiadnu doprednú rýchlosť ale klesá k zemi približne 5 m/s. V tomto prípade však aj napriek tomu že došlo k odtrhnutiu prúdenia na celom klzáku nestratil svoj pôvodný tvar. Keď pozrieme nad hlavu všetko na oko vyzerá normálne, ale nie je to celkom tak. Prvým príznakom toho, že niečo nie je v poriadku je to, že sa nám stratil aerodynamický šum prúdenia vzduchu a ofukovanie tváre pilota spredu. Pomôže samozrejme aj Vário, ktoré ukazuje neustále klesanie. Alebo pohľad na rýchlomer. Nepanikárime hneď ako sa nám stratí dopredná rýchlosť je treba počkať a uistiť sa o čo ide, či sa s nami len trošku nepohrávajú vzdušné prúdy. Pri tomto režime pilotovi nehrozí nijaké zvláštne nebezpečenstvo. Treba však vedieť ako riešiť situáciu. Ak už máme klzák v sack-flugu, odporúčané je symetrické odtlačenie A-čkových popruhov od seba rukami čím by malo dôjsť k skráteniu A-čiek, čoho dôsledkom je zmenšenie uhla nábehu klzáku a jeho následný predstrel s rozletením. Prípadne požijeme speed systém, čo by malo úplne rovnaký účinok, ale značne väčší. Ja osobne preferujem krátke kontrolované prebrzdenie klzáku z následným prudkým vypustením tu mám záruku že mi klzák neprejde do nejakej nepredvídateľnej rotácie. Sack-flug sa výrazne využíva pri akrobatickom lietaní na klzákoch, kedy pilot zámerne privádza klzák do tohto režimu a následne predvedie pekný vrtuľník. Nie je to však také jednoduché a moderné klzáky je ťažké vôbec do tohto režimu dostať. Takže žiadne obavy nejaká teória sa nám predsa hodí až vieme, čo všetko nás môže postretnúť, hlavne v prípade ak lietame na starých alebo olietaných klzákoch.
Je zavlečenie časti vrchlíka klzáku do šnúr.